• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • Iranian Journal of Applied Linguistics
    • Volume 12, Issue 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • Iranian Journal of Applied Linguistics
    • Volume 12, Issue 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه نظری و عملی دو نظریه کلاسیک سنجش و سوال-پاسخ

    (ندگان)پدیدآور
    جلالی, ساراکیانی, غلامرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    336.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نظریه کلاسیک سنجش علیرغم شهرت و کاربرد گسترده اش دارای نقاط ضعفی می باشد که مفید بودن آن را به عنوان پایه ای برای سنجش در دنیای مدرن دچار مشکل می سازد. گسترش فناوری کامپیوتری و توسعه کاربرد آن در روان­سنجی سبب شده تا برخی از نقاط ضعف نظریه کلاسیک سنجش واضح­تر و آشکارتر گردد. نظریه سوال-پاسخ رابطه پارامترهای هر سوال و توانایی افراد را با احتمال ارائه پاسخ صحیح بررسی می کند. نمرات در نظریه سوال-پاسخ هم مبتنی بر پاسخ­های آزمودنی و هم مبتنی بر پارامترهای سوالات آزمون است. در واقع احتمال بروز هر پاسخ به­عنوان تابعی از پارامترهای جداگانه هر سوال و توانایی هر شخص مدل سازی می گردد.   تحقیق حاضر به­دنبال یافتن تفاوت­های موجود بین دو نظریه کلاسیک سنجش و سوال-پاسخ از جنبه های نظری و عملی می باشد. به منظور دستیابی به این هدف تحقیق برای شناسایی تفاوت­های نظری موجود بین این دو نظریه بر اساس سوالات تحقیق و مشخص ساختن پیشرفت­ها و تحولات و مزایای نظریه سوال-پاسخ مقایسه کامل این دو نظریه انجام شد. همچنین این تحقیق به منظور یافتن تفاوت­های عملی موجود بین دو نظریه از داده های مربوط به  بخش زبان انگلیسی کنکور سراسری زبان­های خارجی استفاده نمود.
    کلید واژگان
    نظریه سوال-پاسخ
    نظریه کلاسیک سنجش
    پارامترهای سوال

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2009-03-01
    1387-12-11
    ناشر
    Tehran, Kharazmi University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه ارومیه
    دانشگاه تربیت مدرس تهران

    شاپا
    1735-1634
    URI
    http://ijal.khu.ac.ir/article-1-62-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/625685

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب