نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعشوندی, خدایارfa_IR
dc.contributor.authorجوکار, مژگانfa_IR
dc.contributor.authorخطیبان, مهنازfa_IR
dc.contributor.authorکیانی, جوادfa_IR
dc.contributor.authorیوسف زاده, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorسلطانیان, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T16:41:25Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T16:41:25Z
dc.date.available1399-08-23T16:41:25Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T16:41:25Z
dc.date.issued2014-01-01en_US
dc.date.issued1392-10-11fa_IR
dc.identifier.citationعشوندی, خدایار, جوکار, مژگان, خطیبان, مهناز, کیانی, جواد, یوسف زاده, محمدرضا, سلطانیان, علیرضا. (1392). تاثیر آموزش خود مراقبتی به روش Teach Back بر رفتارهای خود مراقبتی بیماران دیابتی نوع دو: یک کارآزمایی بالینی. مجله دیابت و متابولیسم ایران, 13(2), 131-143.fa_IR
dc.identifier.issn‪2345-4008
dc.identifier.issn‪2345-4016
dc.identifier.urihttp://ijdld.tums.ac.ir/article-1-5109-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/622844
dc.description.abstractمقدمه: در بیماران دیابتی، آموزش خود مراقبتی یکی از مهم‌ترین رویکردهای کلیدی در کنترل موفق دیابت می‌باشد. Teach Back یک روش آموزشی تعاملی است که می‌تواند منجر به افزایش دانش و درک بیمار و ارتقای خود مدیریتی آنها ‌گردد. لذا هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش مراقبت از خود به روش Teach Back بر ارتقای رفتارهای خود مراقبتی بیماران دیابتی نوع دو شهر همدان می‌باشد. روش‌ها: این مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی می‌باشد که بر روی 70 نفر از بیماران دیابتی نوع دو انجام شده است. شرکت کنندگان به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل (هر کدام 35 نفر) تقسیم شدند. برنامه‌ آموزشی طبق روش Teach Back در 4 جلسه برای گروه آزمون انجام شد. قبل و یک ماه پس از اتمام مداخله دادها با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه و خود گزارش‌دهی جمع‌آوری گردید. جهت تحلیل داده‌ها از SPSS نسخه 20 و از آزمون‌های آماری تی زوجی و مستقل، کوواریانس و کای دو استفاده شده است. یافته‌ها: هر چند که نمره آگاهی افراد گروه آزمون و کنترل در قبل از مداخله تفاوت معنی‌داری نداشت، نمره‌ آگاهی بیماران گروه آزمون نسبت به گروه کنترل بعد از مداخله افزایش واضحی داشته است (001/0p<). همچنین بعد از مداخله‌ تفاوت معنی‌داری بین گروه آزمون و کنترل در زمینه رعایت رژیم غذایی (031/0p=)، نمره‌های فعالیت جسمی (002/0p=)، مراقبت از پا (001/0p< ) و مصرف منظم داروها (001/0p<) به‌دست آمد. بعد از مداخله (%4/91) بیماران گروه آزمون دارای عملکرد خوب و (%1/77) بیماران گروه کنترل دارای عملکرد متوسط درباره کنترل قند خون بوده و تفاوت معنی‌داری بین دو گروه وجود داشت (001/0p<). همچنین تفاوت معنی‌داری بین نمره کل خود مراقبتی بیماران گروه آزمون نسبت به گروه کنترل وجود داشت (001/0p<). نتیجه‌‌گیری: می‌توان گفت که استفاده از روش Teach Back بر افزایش میزان خود مراقبتی بیماران دیـابتی اثر مثبتی دارد و می‌تواند نقش موثری در کاهش عوارض این بیماری و افزایش کیفیت زندگی بیماران داشته باشد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دیابت و متابولیسم ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Diabetes and Lipid Disordersen_US
dc.subjectدیابت نوع دوfa_IR
dc.subjectخود مراقبتیfa_IR
dc.subjectTeach Backfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش خود مراقبتی به روش Teach Back بر رفتارهای خود مراقبتی بیماران دیابتی نوع دو: یک کارآزمایی بالینیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک دانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری و مامایی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک دانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue2
dc.citation.spage131
dc.citation.epage143


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد