تاثیر آموزش خود مراقبتی به روش Teach Back بر رفتارهای خود مراقبتی بیماران دیابتی نوع دو: یک کارآزمایی بالینی
(ندگان)پدیدآور
عشوندی, خدایارجوکار, مژگانخطیبان, مهنازکیانی, جوادیوسف زاده, محمدرضاسلطانیان, علیرضا
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: در بیماران دیابتی، آموزش خود مراقبتی یکی از مهمترین رویکردهای کلیدی در کنترل موفق دیابت میباشد. Teach Back یک روش آموزشی تعاملی است که میتواند منجر به افزایش دانش و درک بیمار و ارتقای خود مدیریتی آنها گردد. لذا هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش مراقبت از خود به روش Teach Back بر ارتقای رفتارهای خود مراقبتی بیماران دیابتی نوع دو شهر همدان میباشد.
روشها: این مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی میباشد که بر روی 70 نفر از بیماران دیابتی نوع دو انجام شده است. شرکت کنندگان بهصورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل (هر کدام 35 نفر) تقسیم شدند. برنامه آموزشی طبق روش Teach Back در 4 جلسه برای گروه آزمون انجام شد. قبل و یک ماه پس از اتمام مداخله دادها با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه و خود گزارشدهی جمعآوری گردید. جهت تحلیل دادهها از SPSS نسخه 20 و از آزمونهای آماری تی زوجی و مستقل، کوواریانس و کای دو استفاده شده است.
یافتهها: هر چند که نمره آگاهی افراد گروه آزمون و کنترل در قبل از مداخله تفاوت معنیداری نداشت، نمره آگاهی بیماران گروه آزمون نسبت به گروه کنترل بعد از مداخله افزایش واضحی داشته است (001/0p
کلید واژگان
دیابت نوع دوخود مراقبتی
Teach Back
عمومى
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-01-011392-10-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی تهرانسازمان پدید آورنده
مرکز تحقیقات مراقبتهای مادر و کودک دانشگاه علوم پزشکی همداندانشکده پرستاری و مامایی همدان
مرکز تحقیقات مراقبتهای مادر و کودک دانشگاه علوم پزشکی همدان
دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان
شاپا
2345-40082345-4016



