| dc.contributor.author | فشارکی, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | صاحبالزمانی, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | رحیمی, رابعه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T16:40:32Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T16:40:32Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T16:40:32Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T16:40:32Z | |
| dc.date.issued | 2010-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1389-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فشارکی, محمد, صاحبالزمانی, محمد, رحیمی, رابعه. (1389). بررسی تأثیرآموزش براصلاح سبک زندگی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی دارای اضافه وزن شهرستان ارومیه درسال 1388. مجله دیابت و متابولیسم ایران, 9(3), 290-295. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-4008 | |
| dc.identifier.issn | 2345-4016 | |
| dc.identifier.uri | http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-174-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/622717 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: تعداد زیادی از دانشآموزان دارای اضافه وزن در کشورهای جهان سوم به دلیل فقدان آموزش دچار عوارض جسمی و روانی میگردند. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش بر اصلاح سبک زندگی دانشآموزان دختر دارای اضافه وزن در مقطع ابتدایی شهرستان ارومیه در سال 1388 بود.روشها: در این پژوهش نیمه تجربی، ابتدا دانشآموزان با استفاده از متر و وزنه و منحنی صدک نمایه توده بدنی (BMI) برای دختران 18-2 سال ارزیابی شده و افراد با نمایه توده بدنی بیشتر از 85% به عنوان اضافه وزن تلقی شدند. خصوصیات دموگرافیک و سبک زندگی (مانند عادات و سرعت غذا خوردن، خوردن تنقلات، نوع و میزان فعالیت فیزیکی) با استفاده از پرسشنامه محققساز جمعآوری گردید. سپس آموزش سبک صحیح زندگی در 6 جلسه 1 ساعتی به دانشآموزان داده شد. یک ماه پس از آخرین جلسه آموزشی ارزیابی مجدد با همان فرم اولیه انجام گرفت. آزمونهای آماری مورد استفاده ویلکاکسون و تی زوج بودند.یافتهها: در انتهای بررسی اولیه، 95 دانشآموز دختر مقطع ابتدایی با BMI بالای 85%انتخاب شدند. اکثر شرکت کنندگان 11-5/10 سال سن داشتند. میانگین نمره سبک زندگی قبل از آموزش 31/17 ±24/46 بود که بعد از آموزش 64/13±33/56 شد. آموزش ما بر مواردی چون خوردن در هنگام تماشای تلویزیون، خوردن تنقلات، بازی با رایانه هنگام فراغت اثر معنیدار و اصلاح کننده رفتار داشت (05/0 ≥ P). ولی تأثیرمعنیداری در انجام ورزش علاوه بر فعالیت بدنی روزانه و یا ورزش هنگام اوقات فراغت، نداشت (به ترتیب 63/0P= و 25/0P= بود).نتیجهگیری: آموزش سبک صحیح زندگی به دانشآموزان دارای اضافه وزن در سنین مقطع ابتدایی میتواند در اصلاح رفتارهای تغذیهای آنان مناسب باشد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دیابت و متابولیسم ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Diabetes and Lipid Disorders | en_US |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | سبک زندگی | fa_IR |
| dc.subject | دختران دانشآموز | fa_IR |
| dc.subject | اضافه وزن | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | بررسی تأثیرآموزش براصلاح سبک زندگی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی دارای اضافه وزن شهرستان ارومیه درسال 1388 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 290 | |
| dc.citation.epage | 295 | |