بررسی تأثیرآموزش براصلاح سبک زندگی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی دارای اضافه وزن شهرستان ارومیه درسال 1388
(ندگان)پدیدآور
فشارکی, محمدصاحبالزمانی, محمدرحیمی, رابعه
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: تعداد زیادی از دانشآموزان دارای اضافه وزن در کشورهای جهان سوم به دلیل فقدان آموزش دچار عوارض جسمی و روانی میگردند. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش بر اصلاح سبک زندگی دانشآموزان دختر دارای اضافه وزن در مقطع ابتدایی شهرستان ارومیه در سال 1388 بود.روشها: در این پژوهش نیمه تجربی، ابتدا دانشآموزان با استفاده از متر و وزنه و منحنی صدک نمایه توده بدنی (BMI) برای دختران 18-2 سال ارزیابی شده و افراد با نمایه توده بدنی بیشتر از 85% به عنوان اضافه وزن تلقی شدند. خصوصیات دموگرافیک و سبک زندگی (مانند عادات و سرعت غذا خوردن، خوردن تنقلات، نوع و میزان فعالیت فیزیکی) با استفاده از پرسشنامه محققساز جمعآوری گردید. سپس آموزش سبک صحیح زندگی در 6 جلسه 1 ساعتی به دانشآموزان داده شد. یک ماه پس از آخرین جلسه آموزشی ارزیابی مجدد با همان فرم اولیه انجام گرفت. آزمونهای آماری مورد استفاده ویلکاکسون و تی زوج بودند.یافتهها: در انتهای بررسی اولیه، 95 دانشآموز دختر مقطع ابتدایی با BMI بالای 85%انتخاب شدند. اکثر شرکت کنندگان 11-5/10 سال سن داشتند. میانگین نمره سبک زندگی قبل از آموزش 31/17 ±24/46 بود که بعد از آموزش 64/13±33/56 شد. آموزش ما بر مواردی چون خوردن در هنگام تماشای تلویزیون، خوردن تنقلات، بازی با رایانه هنگام فراغت اثر معنیدار و اصلاح کننده رفتار داشت (05/0 ≥ P). ولی تأثیرمعنیداری در انجام ورزش علاوه بر فعالیت بدنی روزانه و یا ورزش هنگام اوقات فراغت، نداشت (به ترتیب 63/0P= و 25/0P= بود).نتیجهگیری: آموزش سبک صحیح زندگی به دانشآموزان دارای اضافه وزن در سنین مقطع ابتدایی میتواند در اصلاح رفتارهای تغذیهای آنان مناسب باشد.
کلید واژگان
آموزشسبک زندگی
دختران دانشآموز
اضافه وزن
عمومى
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2010-08-011389-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی تهرانشاپا
2345-40082345-4016



