نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorهاشمی ریزی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorسلطانی, راحلهfa_IR
dc.contributor.authorاسلامی, احمدعلیfa_IR
dc.contributor.authorحسن زاده, اکبرfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T15:30:34Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T15:30:36Z
dc.date.available1399-08-23T15:30:34Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T15:30:36Z
dc.date.issued2017-09-01en_US
dc.date.issued1396-06-10fa_IR
dc.identifier.citationهاشمی ریزی, فاطمه, سلطانی, راحله, اسلامی, احمدعلی, حسن زاده, اکبر. (1396). مداخله‌ ی آموزشی خانواده محور در چارچوب تئوری شناختی ـ اجتماعی برای کاهش شاخص توده بدنی کودکان چاق و دارای اضافه وزن شهر زرین شهر. مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران, 19(3), 151-160.fa_IR
dc.identifier.issn1683-4844
dc.identifier.issn1683-5476
dc.identifier.urihttp://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-2232-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/620823
dc.description.abstractمقدمه: اضافه وزن و چاقی کودکان از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان مشکل سلامت عمومی مطرح شده است. هدف از این پژوهش، تدوین و ارزشیابی مداخله‌ی آموزشی خانواده محور مبتنی بر تئوری شناختی ـ اجتماعی برای کاهش نمایه‌ی توده‌ی بدنی کودکان چاق و دارای اضافه وزن پیش دبستانی شهر زرین شهر بود. مواد و روش‌ها: این  پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی 90 مادر دارای کودک پیش دبستانی مبتلا به چاقی و اضافه وزن در سال 1395 در شهر زرین شهرانجام گرفت. مادران به طور تصادفی ساده به گروه مداخله و شاهد تقسیم، و مداخله در 4 جلسه‌ی آموزشی برای  والدین وکودکان انجام شد. سنجش داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌ی محقق ساخته‌ی پیش و 5 ماه پس از مداخله آموزشی انجام شد. داده‌ها با به‌ کارگیری آزمون آماری من‌ویتنی، کای اسکوئر، تی مستقل، تی زوجی و آنکووا تحلیل شدند. یافته‌ها: پنج ماه پس از مداخله، میانگین نمرات خودکارآمدی (0/001p=)، انتظارات پیامد (0/001p=)، خود تنظیمی (0/001p=) و حمایت اجتماعی (0/002p=) در گروه مداخله به طور معنی‌داری افزایش یافته بود. هم‌چنین متغیر فعالیت فیزیکی کودکان (0/02p=) در گروه مداخله افزایش معنی‌داری داشت. استفاده از رسانه‌های دیجیتال (0/53p=)، شیرینی، تنفلات شور (0/56p=) و نوشیدنی‌های شیرین (0/002p=)، پس از مداخله افزایش معنی‌داری نداشت. متغیر پیامد نهایی نمایه‌ی توده‌ی بدنی کودکان در گروه مداخله تفاوت معنی‌داری داشت (0/05p=). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج ارزشیابی پژوهش حاضر، تئوری شناختی ـ اجتماعی می‌تواند با احتیاط در مطالعات مرتبط با چاقی کودکان مورد استفاده قرار گیرد.  fa_IR
dc.format.extent337
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofمجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Endocrinology and Metabolismen_US
dc.subjectچاقی کودکانfa_IR
dc.subjectمداخله آموزشیfa_IR
dc.subjectخانواده محورfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleمداخله‌ ی آموزشی خانواده محور در چارچوب تئوری شناختی ـ اجتماعی برای کاهش شاخص توده بدنی کودکان چاق و دارای اضافه وزن شهر زرین شهرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue3
dc.citation.spage151
dc.citation.epage160


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد