| dc.contributor.author | جلالی فراهانی, سارا | fa_IR |
| dc.contributor.author | امیری, پریسا | fa_IR |
| dc.contributor.author | غفرانی پور, فضل اله | fa_IR |
| dc.contributor.author | احمدی, فضل اله | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسین پناه, فرهاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | هومن, حیدرعلی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T15:29:10Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T15:29:11Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T15:29:10Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T15:29:11Z | |
| dc.date.issued | 2014-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-07-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | جلالی فراهانی, سارا, امیری, پریسا, غفرانی پور, فضل اله, احمدی, فضل اله, حسین پناه, فرهاد, هومن, حیدرعلی. (1393). آموزش ناکارآمد و فرآیند چاقی در نوجوانان تهرانی: یک مطالعهی کیفی. مجلهي غدد درونريز و متابوليسم ايران, 16(4), 262-269. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1683-4844 | |
| dc.identifier.issn | 1683-5476 | |
| dc.identifier.uri | http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-1721-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/620699 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تبیین
نارساییهای آموزشی در زمینهی ترویج سبک زندگی سالم و پیشگیری
از چاقی از دیدگاه نوجوانان و مادران انجام شد. مواد و روشها: مطالعهی
حاضر با رویکرد نظریهی مبتنی بر زمینه صورت گرفت. در کل 52 نوجوان و 16 مادر در
این پژوهش شرکت کردند. جمعآوری دادهها از دو منطقهی شمالی و
جنوبی شهر تهران و با برگزاری 23 مصاحبه فردی و 12 بحث گروهی متمرکز با نوجوانان
دارای اضافه وزن و مادرانی که دارای کمینه یک نوجوان چاق بودهاند، صورت گرفت. تمام مصاحبهها
و بحثهای گروهی ضبط شده و بلافاصله پس از اتمام پیاده شدند. فرآیند آنالیز دادهها
به طور همزمان و با استفاده از روش اشتراوس و کوربین صورت پذیرفت. یافتهها:
بر اساس یافتههای بررسی حاضر، آموزش ناکارآمد در قالب دو مفهوم کلی "ساختار
آموزشی تک بعدی مدارس" و "آموزش همگانی ناکارآمد" تبیین شد. ساختار
آموزشی تک بعدی مدارس با ویژگیهای "درس محوری" و "فشردگی برنامههای
آموزشی" و آموزش همگانی ناکارآمد با چهار زیر طبقهی "ضعف محتوا"،
"فقدان برنامههای جامع آموزشی"، "شیوهی نامناسب ارایهی
پیام" و "پیامهای متناقض" تبیین شد. نتیجهگیری: بر اساس
یافتههای پژوهش حاضر، ساختار آموزشی تک بعدی مدارس و آموزش همگانی ناکارآمد مهمترین
مصادیق ناکارآمدی آموزش در جامعهی ما میباشد که نقش مهمی در اتخاذ رفتارهای مرتبط
با چاقی و در نهایت افزایش وزن نوجوانان تهرانی دارد. یافتههای به دست آمده از
این بررسی میتواند در برنامهریزیهای ارتقا سلامت با هدف ترویج سبک زندگی سالم و
پیشگیری از چاقی در کودکان و نوجوانان موثر باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 299 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجلهي غدد درونريز و متابوليسم ايران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism | en_US |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | نوجوانان | fa_IR |
| dc.subject | چاقی | fa_IR |
| dc.subject | مطالعهی کیفی | fa_IR |
| dc.subject | تهران | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | آموزش ناکارآمد و فرآیند چاقی در نوجوانان تهرانی: یک مطالعهی کیفی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات تعیین کننده های اجتماعی سلامت غدد درون ریز و متابولیسم، مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی، پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات تعیین کننده های اجتماعی سلامت غدد درون ریز و متابولیسم، مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی، پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و گروه آموزش بهداشت، دانشکده ی علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آموزش بهداشت، دانشکده ی علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری، دانشکده ی علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی، پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 16 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 262 | |
| dc.citation.epage | 269 | |