نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجلالی فراهانی, ساراfa_IR
dc.contributor.authorامیری, پریساfa_IR
dc.contributor.authorغفرانی پور, فضل الهfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, فضل الهfa_IR
dc.contributor.authorحسین پناه, فرهادfa_IR
dc.contributor.authorهومن, حیدرعلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T15:29:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T15:29:11Z
dc.date.available1399-08-23T15:29:10Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T15:29:11Z
dc.date.issued2014-10-01en_US
dc.date.issued1393-07-09fa_IR
dc.identifier.citationجلالی فراهانی, سارا, امیری, پریسا, غفرانی پور, فضل اله, احمدی, فضل اله, حسین پناه, فرهاد, هومن, حیدرعلی. (1393). آموزش ناکارآمد و فرآیند چاقی در نوجوانان تهرانی: یک مطالعه‌ی کیفی. مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران, 16(4), 262-269.fa_IR
dc.identifier.issn1683-4844
dc.identifier.issn1683-5476
dc.identifier.urihttp://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-1721-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/620699
dc.description.abstractمقدمه: پژوهش حاضر با هدف تبیین نارسایی‌های آموزشی در زمینه‌ی ترویج سبک زندگی سالم و پیشگیری از چاقی از دیدگاه نوجوانان و مادران انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه‌ی حاضر با رویکرد نظریه‌ی مبتنی بر زمینه صورت گرفت. در کل 52 نوجوان و 16 مادر در این پژوهش شرکت کردند. جمع‌آوری داده‌ها از دو منطقه‌‌ی شمالی و جنوبی شهر تهران و با برگزاری 23 مصاحبه فردی و 12 بحث گروهی متمرکز با نوجوانان دارای اضافه ‌وزن و مادرانی که دارای کمینه یک نوجوان چاق بوده‌اند، صورت گرفت. تمام مصاحبه‌ها و بحث‌های گروهی ضبط شده و بلافاصله پس از اتمام پیاده شدند. فرآیند آنالیز داده‌ها به طور همزمان و با استفاده از روش اشتراوس و کوربین صورت پذیرفت. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های بررسی حاضر، آموزش ناکارآمد در قالب دو مفهوم کلی "ساختار آموزشی تک بعدی مدارس" و "آموزش همگانی ناکارآمد" تبیین شد. ساختار آموزشی تک بعدی مدارس با ویژگی‌های "درس محوری" و "فشردگی برنامه‌های آموزشی" و آموزش همگانی ناکارآمد با چهار زیر طبقه‌ی "ضعف محتوا"، "فقدان برنامه‌های جامع آموزشی"، "شیوه‌ی نامناسب ارایه‌ی پیام" و "پیام‌های متناقض" تبیین شد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، ساختار آموزشی تک بعدی مدارس و آموزش همگانی ناکارآمد مهم‌ترین مصادیق ناکارآمدی آموزش در جامعه‌ی ما می‌باشد که نقش مهمی در اتخاذ رفتارهای مرتبط با چاقی و در نهایت افزایش وزن نوجوانان تهرانی دارد. یافته‌های به دست آمده از این بررسی می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های ارتقا سلامت با هدف ترویج سبک زندگی سالم و پیشگیری از چاقی در کودکان و نوجوانان موثر باشد.fa_IR
dc.format.extent299
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofمجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Endocrinology and Metabolismen_US
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectنوجوانانfa_IR
dc.subjectچاقیfa_IR
dc.subjectمطالعه‌ی کیفیfa_IR
dc.subjectتهرانfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleآموزش ناکارآمد و فرآیند چاقی در نوجوانان تهرانی: یک مطالعه‌ی کیفیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات تعیین کننده های اجتماعی سلامت غدد درون ریز و متابولیسم، مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی، پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات تعیین کننده های اجتماعی سلامت غدد درون ریز و متابولیسم، مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی، پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و گروه آموزش بهداشت، دانشکده ی علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش بهداشت، دانشکده ی علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، دانشکده ی علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی، پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue4
dc.citation.spage262
dc.citation.epage269


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد