ارزشهای حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز : مطالعهی پایلوت
(ندگان)پدیدآور
کبری پرونفهیمه السادات حسینیوحید زمان زادهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: ارزشهای حرفه ای، اساس توسعه هویت حرفه ای و تعهد به حرفه می باشد. با اینحال مطالعات در حیطه ارزشهای حرفه ای در دانشجویان پرستاری در ایران محدود است ، لذا مطالعه پایلوت حاضر با هدف تعیین ارزشهای حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی تبریز صورت پذیرفت. روش بررسی: در این مطالعه پایلوت توصیفی مقطعی 56 دانشجوی کارشناسی پرستاری نیمسال آخر از طریق سرشماری انتخاب شدند و دیدگاه آنها نسبت به ارزشهای حرفه ای در سال تحصیلی 90-1389 بررسی شد. در این مطالعه از پرسشنامه ای دو قسمتی استفاده گردید که قسمت اول، مشخصات فردی- اجتماعی و قسمت دوم مقیاس بازنگری شده ارزشهای حرفه ای پرستاری( NPVS-R ) شانک و ویس در 5 بعد (مراقبت، عمل گرایی، حرفه ای شدن، اعتماد و عدالت) می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمونهای توصیفی، ناپارامتریک(کروسکال والیس و یومن ویتنی) و ضریب همبستگی اسپیرمن رو و در نرم افزار SPSS نسخه 13 صورت پذیرفت. یافته ها: میانگین نمرات ابعاد مراقبت، عمل گرایی، اعتماد، حرفه ای شدن، عدالت و نیز مجموع ابعاد به ترتیب 55/3، 34/3، 82/3، 63/3 ، 72/3 و 59/3 بود. حفظ اسرار بیمار و حفظ صلاحیت و شایستگی در محیط بالینی به ترتیب از مهمترین و نظارت بر عملکرد همکاران، مواجهه با کادر درمانی با عملکرد نامناسب، شرکت در تحقیقات پرستاری یا بکاربستن نتایج تحقیقات از کم اهمیت ترین مؤلفه ها بودند. بین سن با دیدگاه دانشجویان نسبت به بعد "اعتماد" ارتباط معناداری وجود داشت(05/0 P
کلید واژگان
ارزشهای حرفه ایدانشجویان پرستاری
دیدگاه
پرستاری
شماره نشریه
76تاریخ نشر
2012-06-011391-03-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (*مؤلف مسئول). تلفن: 09177236082شاپا
2008-59232008-5931




