| dc.contributor.author | سارا شهبازی | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمد حیدری | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:43:27Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:43:27Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:43:27Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:43:27Z | |
| dc.date.issued | 2012-06-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-03-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سارا شهبازی, محمد حیدری. (1391). تأثیر آموزش الگوی حل مسئله اجتماعی دزوریلا و گلد فراید بر مهارت حل مسئله دانشجویان پرستاری. نشریه پرستاری ایران, 25(76), 1-9. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1259-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/613267 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف : حل مسئله یک مهارت حیاتی برای زندگی در عصر حاضر است و یادگیری آن برای همگان ضروری است. با توجه به این که بهترین راه دستیابی به عادات تفکر و قضاوت صحیح استفاده از برنامه های آموزشی و روش هایی است که دانشجویان را با مسائل واقعی مواجه می سازد. لذا هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش الگوی حل مسئله اجتماعی دزوریلا و گلد فراید( D – zurilla & gold fried ) بر مهارت حل مسئله دانشجویان پرستاری می باشد. روش بررسی : پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی تصادفی کنترل شده می باشد که بر روی 43 نفر از دانشجویان سال چهارم (ترم 7) کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک و آزمون هوش هیجانی باراون (زیر مقیاس حل مسئله)، استفاده شد. سپس داوطلبان، بصورت تصادفی به دو گروه تجربی (20 نفر) و شاهد (23 نفر) تقسیم شدند. جهت گروه تجربی، دوره آموزش مهارت حل مسئله، برنامه ریزی شده بر اساس پروتکل دزوریلا و گلد فراید، به شیوه بحث گروهی و بارش افکار در گروه های 4 نفره، به مدت شش جلسه و در طول دو ماه، برگزار شد. داده ها با استفاده از بسته نرم افزاری آماری SPSS نسخه 11و با کاربرد تست های آماری توصیفی ، کای اسکور و من ویتنی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها : میانگین نمرات مهارت حل مسئله دانشجویان گروه تجربی در مراحل بلافاصله و دو ماه پس از مداخله، نسبت به گروه شاهد تفاوت آماری معنی داری نشان داد ( p<0.01 ). نتیجه گیری کلی: با توجه به تاثیر و پایدار بودن اثر این الگوی آموزشی وارد نمودن آموزش مهارت حل مسئله در حیطه های مختلف پرستاری اعم از آموزش، پژوهش، مدیریت و بالین توصیه می شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 271 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | حل مسئله | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | الگوی دزوریلا و گلد فراید | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تأثیر آموزش الگوی حل مسئله اجتماعی دزوریلا و گلد فراید بر مهارت حل مسئله دانشجویان پرستاری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری بروجن دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری بروجن دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران(*نویسنده مسئول) | fa_IR |
| dc.citation.volume | 25 | |
| dc.citation.issue | 76 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 9 | |