تأثیر آموزش الگوی حل مسئله اجتماعی دزوریلا و گلد فراید بر مهارت حل مسئله دانشجویان پرستاری
(ندگان)پدیدآور
سارا شهبازیمحمد حیدرینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف : حل مسئله یک مهارت حیاتی برای زندگی در عصر حاضر است و یادگیری آن برای همگان ضروری است. با توجه به این که بهترین راه دستیابی به عادات تفکر و قضاوت صحیح استفاده از برنامه های آموزشی و روش هایی است که دانشجویان را با مسائل واقعی مواجه می سازد. لذا هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش الگوی حل مسئله اجتماعی دزوریلا و گلد فراید( D – zurilla & gold fried ) بر مهارت حل مسئله دانشجویان پرستاری می باشد. روش بررسی : پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی تصادفی کنترل شده می باشد که بر روی 43 نفر از دانشجویان سال چهارم (ترم 7) کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک و آزمون هوش هیجانی باراون (زیر مقیاس حل مسئله)، استفاده شد. سپس داوطلبان، بصورت تصادفی به دو گروه تجربی (20 نفر) و شاهد (23 نفر) تقسیم شدند. جهت گروه تجربی، دوره آموزش مهارت حل مسئله، برنامه ریزی شده بر اساس پروتکل دزوریلا و گلد فراید، به شیوه بحث گروهی و بارش افکار در گروه های 4 نفره، به مدت شش جلسه و در طول دو ماه، برگزار شد. داده ها با استفاده از بسته نرم افزاری آماری SPSS نسخه 11و با کاربرد تست های آماری توصیفی ، کای اسکور و من ویتنی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها : میانگین نمرات مهارت حل مسئله دانشجویان گروه تجربی در مراحل بلافاصله و دو ماه پس از مداخله، نسبت به گروه شاهد تفاوت آماری معنی داری نشان داد ( p
کلید واژگان
آموزشحل مسئله
دانشجویان پرستاری
الگوی دزوریلا و گلد فراید
پرستاری
شماره نشریه
76تاریخ نشر
2012-06-011391-03-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری بروجن دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایرانکارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری بروجن دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران(*نویسنده مسئول)
شاپا
2008-59232008-5931




