| dc.contributor.author | رفیعی, فروغ | fa_IR |
| dc.contributor.author | سجادی هزاوه, محبوبه | fa_IR |
| dc.contributor.author | سید فاطمی, نعیمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | رضایی, محبوبه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:43:18Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:43:18Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:43:18Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:43:18Z | |
| dc.date.issued | 2015-02-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-11-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رفیعی, فروغ, سجادی هزاوه, محبوبه, سید فاطمی, نعیمه, رضایی, محبوبه. (1393). عوامل تأثیرگذار بر گذر نقش از دانشجویی به پرستاری بالینی: یک مطالعه تئوری پایه. نشریه پرستاری ایران, 27(92), 44-56. doi: 10.29252/ijn.27.92.44 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.27.92.44 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1996-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/613255 | |
| dc.description.abstract | چکیده
زمینه و هدف: گذر نقش از دانشجویی به پرستاری، مرحله ای حساس در طول دوره زندگی حرفه ای پرستاران می باشد. عوامل متعددی بر فرایند گذر نقش تأثیرگذارند و می توانند پیامدهای این فرایند را دستخوش تغییراتی نمایند. مطالعه حاضر در راستای کاوش عوامل موثر بر فرایند گذر نقش از دانشجویی به پرستاری بالینی با استفاده از تجارب هر دو گروه پرستار تازه کار و با سابقه طراحی شده است.
روش بررسی: این مطالعه به روش تئوری پایه در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. داده ها با روش مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند جمع آوری گردید. در این مطالعه 21 شرکت کننده با استفاده از نمونه گیری هدفمند و تئوریکال انتخاب شدند. شرکت کنندگان شامل 17 پرستار تازه کار، 2 پرستار با تجربه و 2 سرپرستار بودند. براساس روش تئوری پایه، جمع آوری، تحلیل و تفسیر داده ها به طور همزمان انجام شد. تحلیل با استفاده از روش مقایسه مداوم انجام گرفت.
یافته ها: مطالعه نشان دادکه عوامل بسیاری بر فرایند گذر نقش از دانشجویی به پرستار بالینی موثرند. در این مطالعه این عوامل در دو دسته خرد و کلان قرار گرفتند. عوامل خرد شامل: پشتوانه آموزشی- تحصیلی، خصوصیات سرپرستار و همکاران، خصوصیات پرستار تازه فارغ التحصیل و محیط کار و عوامل کلان شامل: دید جامعه به پرستاری، پزشک سالاری حاکم بر مراکز درمانی و قوانین استخدامی پرستاران بود.
نتیجه گیری کلی: یافته های این مطالعه می توانند بینش جدیدی برای تفکر درباره عوامل موثر بر گذر نقش تازه فارغ التحصیلان پرستاری در شروع کار ایجاد کنند و مبنایی برای تصمیم گیری های حرفه ای باشند. شناخت این عوامل می تواند در راستای برنامه ریزی به منظور هدایت این فرایند به سوی پیامدهای مثبت کمک کننده باشد. همچنین یافته های این مطالعه می تواند به عنوان راهنمایی برای مدیران، مربیان آموزشی، مسئولین و ذینفعان پرستاری در جهت تسهیل فرایند گذر نقش پرستاران تازه فارغ التحصیل مورد استفاده قرار گیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 567 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.27.92.44 | |
| dc.subject | گذر | fa_IR |
| dc.subject | دانشجوی پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری بالینی | fa_IR |
| dc.subject | تئوری پایه | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | عوامل تأثیرگذار بر گذر نقش از دانشجویی به پرستاری بالینی: یک مطالعه تئوری پایه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران (٭نویسنده مسئول). شماره تماس: 09183488403 dr.sajadi@arakmu.ac.irEmail: | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 27 | |
| dc.citation.issue | 92 | |
| dc.citation.spage | 44 | |
| dc.citation.epage | 56 | |