• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 27, شماره 92
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 27, شماره 92
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    عوامل تأثیرگذار بر گذر نقش از دانشجویی به پرستاری بالینی: یک مطالعه تئوری پایه

    (ندگان)پدیدآور
    رفیعی, فروغسجادی هزاوه, محبوبهسید فاطمی, نعیمهرضایی, محبوبه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    567.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
      چکیده   زمینه و هدف: گذر نقش از دانشجویی به پرستاری، مرحله ای حساس در طول دوره زندگی حرفه ای پرستاران می باشد. عوامل متعددی بر فرایند گذر نقش تأثیرگذارند و می توانند پیامدهای این فرایند را دستخوش تغییراتی نمایند. مطالعه حاضر در راستای کاوش عوامل موثر بر فرایند گذر نقش از دانشجویی به پرستاری بالینی با استفاده از تجارب هر دو گروه پرستار تازه کار و با سابقه طراحی شده است.   روش بررسی: این مطالعه به روش تئوری پایه در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. داده ها با روش مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند جمع آوری گردید. در این مطالعه 21 شرکت کننده با استفاده از نمونه گیری هدفمند و تئوریکال انتخاب شدند. شرکت کنندگان شامل 17 پرستار تازه کار، 2 پرستار با تجربه و 2 سرپرستار بودند. براساس روش تئوری پایه، جمع آوری، تحلیل و تفسیر داده ها به طور همزمان انجام شد. تحلیل با استفاده از روش مقایسه مداوم انجام گرفت.   یافته ها: مطالعه نشان دادکه عوامل بسیاری بر فرایند گذر نقش از دانشجویی به پرستار بالینی موثرند. در این مطالعه این عوامل در دو دسته خرد و کلان قرار گرفتند. عوامل خرد شامل: پشتوانه آموزشی- تحصیلی، خصوصیات سرپرستار و همکاران، خصوصیات پرستار تازه فارغ التحصیل و محیط کار و عوامل کلان شامل: دید جامعه به پرستاری، پزشک سالاری حاکم بر مراکز درمانی و قوانین استخدامی پرستاران بود. نتیجه گیری کلی: یافته های این مطالعه می توانند بینش جدیدی برای تفکر درباره عوامل موثر بر گذر نقش تازه فارغ التحصیلان پرستاری در شروع کار ایجاد کنند و مبنایی برای تصمیم گیری های حرفه ای باشند. شناخت این عوامل می تواند در راستای برنامه ریزی به منظور هدایت این فرایند به سوی پیامدهای مثبت کمک کننده باشد. همچنین یافته های این مطالعه می تواند به عنوان راهنمایی برای مدیران، مربیان آموزشی، مسئولین و ذینفعان پرستاری در جهت تسهیل فرایند گذر نقش پرستاران تازه فارغ التحصیل مورد استفاده قرار گیرد.
    کلید واژگان
    گذر
    دانشجوی پرستاری
    پرستاری بالینی
    تئوری پایه
    پرستاری

    شماره نشریه
    92
    تاریخ نشر
    2015-02-01
    1393-11-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استاد، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    استادیار، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران (٭نویسنده مسئول). شماره تماس: 09183488403 dr.sajadi@arakmu.ac.irEmail:
    استاد، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    استادیار، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    https://dx.doi.org/10.29252/ijn.27.92.44
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1996-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/613255

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب