عوامل تنیدگیآور آموزش نظری پرستاری
(ندگان)پدیدآور
کیقبادی, سیف اللهسالمی, صدیقهرصدی, مریممحمودی, محمودنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: موضوع تنیدگی در جهان صنعتی امروزه توجه زیادی را به خود جلب نموده است. در این ارتباط تنیدگیهای شغلی، کنترل، مهارت و مدیریت آن اهمیتی ویژه دارد. آموزش پرستاری نیز یکی از مشاغل تنیدگیآور است.هدف: تعیین درجه تنشزاییعوامل تنیدگیآور آموزش نظری پرستاری و روشهای مقابلهای به کار گرفته شده در مربیان پرستاری. نوع پژوهش : این پژوهش یک مطالعه توصیفی و یک گروهی است و روش گردآوری اطلاعات، خود گزارشدهی با استفاده از پرسشنامه بوده است. نمونه : تعداد 96 نفر از مربیان پرستاری زن دانشکدههای پرستاری و مامایی به روش طبقهای، انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. نتایج : در بین عوامل تنیدگیآور آموزش نظری «فقدان آمادگی تدریس و تجربه آموزشی»، «تعداد زیاد دانشجویان در کلاس درس»، «کار کردن با کسانی که از نظر عادات و ارزشهای کاری متفاوت هستند» و «حفظ سطح دانش حرفهای مطابق با علوم جدید و پیشرفت حرفهای» به ترتیب بالاترین درجه تنشزایی را به خود اختصاص دادهاند. کمترین درجه تنش زایی مربوط به «ایجاد ابتکارو نوآوری در ارائه مطالب درسی» و «مشاوره با دانشجویان در زمینه علمی / تحصیلی فردی» بوده است. بحث و نتیجهگیری : عنایت به عوامل تنیدگی آور آموزش نظری پرستاری که بعضا" تحقق اهداف آموزشی را با مشکل روبرو میکند ضروری است.
کلید واژگان
تنیدگیعامل تنیدگیآور
عامل تنیدگیآور آموزش نظری پرستاری.
پرستاری
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2001-07-011380-04-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی ایراندانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی ایران
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران
شاپا
2008-59232008-5931




