تأثیر روش تدریس کارگاهی برآگاهی کارکنان بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان نسبت به بیماری آنفلوانزای پرندگان
(ندگان)پدیدآور
جباری, علیبشارت, سیماجباری, نگینخدابخشی, بهنازنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: آموزش پزشکی، با هدف تأمین نیروی متخصص باید آماده پاسخگویی به نیازهای جامعه باشد و خود را با تغییرات فناوری هماهنگ سازد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین تأثیر روش تدریس کارگاهی برآگاهی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گلستان نسبت به بیماری آنفلوانزای پرندگان، به عنوان یک بیماری نوپدید بود. روش بررسی: این مطالعه شبه تجربی در نیمه دوم سال 1384 به روش قبل وبعد از آموزش انجام شد. تعداد نمونه 101 نفر بود. ابتدا آگاهی داوطلبان با پرسشنامهای سنجیده شد. پس از انجام مداخله فعال (مشارکت افراد درجلسات سخنرانی وکارهای گروهی)، پرسشنامهها مجدداً توزیع گردید. اطلاعات به وسیله نرم افزار آماری SPSS وارد رایانه گردید و جهت بررسی تأثیر تدریس به روش کارگاهی برآگاهی افراد نسبت به آنفلوانزای پرندگان از تستهای غیرپارامتریک ویلکاکسون، من ویتنی وکورسکال والیس استفاده شد. یافتهها: بر اساس نتایج آزمون X 2 میانگین امتیازآگاهی افراد بعد ازآموزش، اختلاف معنیداری با میانگین امتیازآگاهی افراد قبل ازآموزش داشت (001/0 > P ).داشتن اطلاعات قبلی ،تأثیر معنیداری در نتایج قبل از آموزش داشت (05/0 P P ).داشتن اطلاعات قبلی ،تأثیر معنیداری در نتایج قبل از آموزش داشت (05/0 P
کلید واژگان
تدریسآنفلوانزای پرندگان
آگاهی
نیروی انسانی بهداشت و درمان
پرستاری
شماره نشریه
51تاریخ نشر
2007-09-011386-06-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانشاپا
2008-59232008-5931




