نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصدوقی, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorحسامپور, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:38:32Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:38:32Z
dc.date.available1399-08-23T13:38:32Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:38:32Z
dc.date.issued2018-02-01en_US
dc.date.issued1396-11-12fa_IR
dc.identifier.citationصدوقی, مجید, حسامپور, فاطمه. (1396). پیش بینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر اساس مؤلفه‌های بخشودگی. نشریه پرستاری ایران, 30(110), 1-10. doi: 10.29252/ijn.30.110.1fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.110.1
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-2570-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612931
dc.description.abstractچکیده زمینه و هدف: شناسایی عوامل مرتبط با بهزیستی روانشناختی دانشجویان علوم پزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به نظر می‌رسد بخشودگی به عنوان فرایندی که به التیام رنجش‌ها، بهبود روابط بین فردی و کاهش هیجان‌های منفی کمک می‌کند می‌تواند در بهزیستی آنان مؤثر باشد. هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان علوم پزشکی براساس مؤلفه‌های بخشودگی بود. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود. تعداد 250 نفر از دانشجویان رشته‌های پزشکی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 95-96 با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای طبقه‌ای انتخاب شده و به مقیاس‌های بخشودگی بین فردی احتشام زاده و بهزیستی روانشناختی Ryff پاسخ دادند. داده‌ها با کمک نرم افزار SPSS نسخه 22 با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون‌های آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی Pearson، و آزمون t برای گروه‌های مستقل و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین بخشودگی بین فردی در دانشجویان 14/9 ± 73/66 و بهزیستی روانشناختی 70/10 ± 32/76 بود. میانگین نمره کل بخشودگی بین فردی (01/0=P) و بهزیستی روانشناختی (01/0P<) دانشجویان دختر در مقایسه با پسران بطور معنی‌داری بالاتر بود. اما بین دانشجویان پزشکی و پرستاری در متغیرهای بخشودگی و بهزیستی روانشناختی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. بهزیستی روانشناختی با هر سه مؤلفه ارتباط مجدد و کنترل انتقام‌جویی (32 01/0P<)، کنترل رنجش (01/0P<) و درک و فهم واقع‌بینانه (01/0P<) رابطه معنی‌داری داشت و کنترل رنجش (001/0P<) و درک و فهم واقع‌بینانه (05/0P<) به ترتیب قوی‌ترین پیش‌بینی کننده‌های بهزیستی روانشناختی در دانشجویان علوم پزشکی بودند. نتیجه‌گیری کلی: بخشودگی موجب افزایش بهزیستی روانشناختی دانشجویان پرستاری و پزشکی می‌شود. بنابراین، تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی جهت افزایش ویژگی‌های مثبت اخلاقی مانند بخشودگی می‌تواند از طریق پیشگیری از رنجش و ارتقاء درک و فهم واقع‌بینانه به بهبود سلامت روانشناختی دانشجویان علوم پزشکی کمک نماید.fa_IR
dc.format.extent633
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.110.1
dc.subjectبخشودگیfa_IR
dc.subjectبهزیستی روانشناختیfa_IR
dc.subjectدانشجویان پرستاریfa_IR
dc.subjectدانشجویان پزشکیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleپیش بینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر اساس مؤلفه‌های بخشودگیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. (*نویسنده مسئول)، شماره تماس: 03155913750 Email: sadoughi@kashanu.ac.irfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue110
dc.citation.spage1
dc.citation.epage10


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد