نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرفیعی, فروغfa_IR
dc.contributor.authorسجادی هزاوه, محبوبهfa_IR
dc.contributor.authorسید فاطمی, نعیمهfa_IR
dc.contributor.authorرضایی, محبوبهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:37:49Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:37:50Z
dc.date.available1399-08-23T13:37:49Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:37:50Z
dc.date.issued2014-02-01en_US
dc.date.issued1392-11-12fa_IR
dc.identifier.citationرفیعی, فروغ, سجادی هزاوه, محبوبه, سید فاطمی, نعیمه, رضایی, محبوبه. (1392). تحلیل مفهوم حمایت اجتماعی از دانش آموختگان جدید پرستاری در محیط کار: روش هیبرید. نشریه پرستاری ایران, 26(86), 71-89.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-1736-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612878
dc.description.abstract  چکیده   زمینه و هدف: حمایت اجتماعی مفهومی پیچیده، مبهم و عنصری حیاتی برای دانش آموختگان جدید پرستاری در محیط کار است. به دلیل وجود ابهامات زیاد در زمینه این مفهوم، پژوهشگران بر آن شدند تا در این مقاله به تحلیل مفهوم حمایت اجتماعی و واضح سازی معنای آن در جمعیت دانش آموختگان جدید پرستاری به روش هیبرید بپردازند.   روش بررسی: این پژوهش، در سه مرحله (نظری، کار در عرصه و تحلیل نهایی) انجام شد . در مرحله نظری، مقالات مرتبط موجود در پایگاه های اطلاعاتی معتبر علمی در دسترس مانند PROQUEST, MEDLINE, CINAHL, SIENCEDIRECT, BLACKWEL در محدوده زمانی 1990 تا 2012 ارزیابی و تحلیل شدند. در مرحله کار در عرصه، مصاحبه با 9 نفر از پرستاران انجام شد. سپس متن مصاحبه ها، دستنویس شد و تحلیل درون مایه ای صورت گرفت . در مرحله نهایی تحلیل کلی انجام شد.   یافته ها: بر اساس مرحله نظری، بهترین تعریف و خصوصیات مفهوم حمایت اجتماعی انتخاب شد. در مرحله کار در عرصه با توجه به این که مصاحبه با پرستاران در بافت پرستاری ایران انجام گردید، علاوه بر ابعاد و خصوصیات آشکار شده در مرحله نظری، 4 درون مایه اصلی برای مفهوم حمایت اجتماعی شامل " تسهیل کننده تطابق با زندگی کاری"، "حمایت اجتماعی به عنوان یک نیاز اساسی"، "عامل کاهش دهنده استرس" و "فرایندی رشد دهنده " پدیدار شد. در مرحله نهایی از ادغام دو مرحله اول ویژگی های بیشتری از حمایت اجتماعی به منصه ظهور رسیدند و ماهیت این مفهوم پیچیده کشف شد. نتیجه گیری کلی: این مطالعه نشان داد که حمایت اجتماعی، فرایندی چند بعدی، پیچیده، تعاملی و دو سویه بین دانش آموخته جدید پرستاری و همکاران در محیط کار بالینی بوده و منجر به رشد، ارتقای مهارت ها، افزایش اعتماد به نفس و شکوفایی استعدادهای دانش آموخته جدید و همچنین احساس خشنودی و رضایت در پرستار حمایت دهنده می شود. یافته های این مطالعه می تواند برای ایجاد و توسعه ابزاری به منظور بررسی میزان حمایت اجتماعی در محیط کار به کار رود و پایه ای برای تحقیقات بیشتر در این زمینه و گسترش بدنه دانش پرستاری باشد.fa_IR
dc.format.extent1363
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectحمایت اجتماعیfa_IR
dc.subjectدانش آموختگان جدید پرستاریfa_IR
dc.subjectتحلیل مفهومfa_IR
dc.subjectمدل هیبریدfa_IR
dc.subjectماماییfa_IR
dc.titleتحلیل مفهوم حمایت اجتماعی از دانش آموختگان جدید پرستاری در محیط کار: روش هیبریدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، عضو مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک (٭نویسنده مسئول) شماره تماس: 09183488403 dr.sajadi@arakmu.ac.ir Email:fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، عضو مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue86
dc.citation.spage71
dc.citation.epage89


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد