تحلیل مفهوم حمایت اجتماعی از دانش آموختگان جدید پرستاری در محیط کار: روش هیبرید
(ندگان)پدیدآور
رفیعی, فروغسجادی هزاوه, محبوبهسید فاطمی, نعیمهرضایی, محبوبهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
زمینه و هدف: حمایت اجتماعی مفهومی پیچیده، مبهم و عنصری حیاتی برای دانش آموختگان جدید پرستاری در محیط کار است. به دلیل وجود ابهامات زیاد در زمینه این مفهوم، پژوهشگران بر آن شدند تا در این مقاله به تحلیل مفهوم حمایت اجتماعی و واضح سازی معنای آن در جمعیت دانش آموختگان جدید پرستاری به روش هیبرید بپردازند.
روش بررسی: این پژوهش، در سه مرحله (نظری، کار در عرصه و تحلیل نهایی) انجام شد . در مرحله نظری، مقالات مرتبط موجود در پایگاه های اطلاعاتی معتبر علمی در دسترس مانند PROQUEST, MEDLINE, CINAHL, SIENCEDIRECT, BLACKWEL در محدوده زمانی 1990 تا 2012 ارزیابی و تحلیل شدند. در مرحله کار در عرصه، مصاحبه با 9 نفر از پرستاران انجام شد. سپس متن مصاحبه ها، دستنویس شد و تحلیل درون مایه ای صورت گرفت . در مرحله نهایی تحلیل کلی انجام شد.
یافته ها: بر اساس مرحله نظری، بهترین تعریف و خصوصیات مفهوم حمایت اجتماعی انتخاب شد. در مرحله کار در عرصه با توجه به این که مصاحبه با پرستاران در بافت پرستاری ایران انجام گردید، علاوه بر ابعاد و خصوصیات آشکار شده در مرحله نظری، 4 درون مایه اصلی برای مفهوم حمایت اجتماعی شامل " تسهیل کننده تطابق با زندگی کاری"، "حمایت اجتماعی به عنوان یک نیاز اساسی"، "عامل کاهش دهنده استرس" و "فرایندی رشد دهنده " پدیدار شد. در مرحله نهایی از ادغام دو مرحله اول ویژگی های بیشتری از حمایت اجتماعی به منصه ظهور رسیدند و ماهیت این مفهوم پیچیده کشف شد.
نتیجه گیری کلی: این مطالعه نشان داد که حمایت اجتماعی، فرایندی چند بعدی، پیچیده، تعاملی و دو سویه بین دانش آموخته جدید پرستاری و همکاران در محیط کار بالینی بوده و منجر به رشد، ارتقای مهارت ها، افزایش اعتماد به نفس و شکوفایی استعدادهای دانش آموخته جدید و همچنین احساس خشنودی و رضایت در پرستار حمایت دهنده می شود. یافته های این مطالعه می تواند برای ایجاد و توسعه ابزاری به منظور بررسی میزان حمایت اجتماعی در محیط کار به کار رود و پایه ای برای تحقیقات بیشتر در این زمینه و گسترش بدنه دانش پرستاری باشد.
کلید واژگان
حمایت اجتماعیدانش آموختگان جدید پرستاری
تحلیل مفهوم
مدل هیبرید
مامایی
شماره نشریه
86تاریخ نشر
2014-02-011392-11-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
استاد، عضو مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایراناستادیار، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک (٭نویسنده مسئول) شماره تماس: 09183488403 dr.sajadi@arakmu.ac.ir Email:
دانشیار، عضو مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
استادیار، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
شاپا
2008-59232008-5931




