• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 26, شماره 86
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 26, شماره 86
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل مفهوم حمایت اجتماعی از دانش آموختگان جدید پرستاری در محیط کار: روش هیبرید

    (ندگان)پدیدآور
    رفیعی, فروغسجادی هزاوه, محبوبهسید فاطمی, نعیمهرضایی, محبوبه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.332 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
      چکیده   زمینه و هدف: حمایت اجتماعی مفهومی پیچیده، مبهم و عنصری حیاتی برای دانش آموختگان جدید پرستاری در محیط کار است. به دلیل وجود ابهامات زیاد در زمینه این مفهوم، پژوهشگران بر آن شدند تا در این مقاله به تحلیل مفهوم حمایت اجتماعی و واضح سازی معنای آن در جمعیت دانش آموختگان جدید پرستاری به روش هیبرید بپردازند.   روش بررسی: این پژوهش، در سه مرحله (نظری، کار در عرصه و تحلیل نهایی) انجام شد . در مرحله نظری، مقالات مرتبط موجود در پایگاه های اطلاعاتی معتبر علمی در دسترس مانند PROQUEST, MEDLINE, CINAHL, SIENCEDIRECT, BLACKWEL در محدوده زمانی 1990 تا 2012 ارزیابی و تحلیل شدند. در مرحله کار در عرصه، مصاحبه با 9 نفر از پرستاران انجام شد. سپس متن مصاحبه ها، دستنویس شد و تحلیل درون مایه ای صورت گرفت . در مرحله نهایی تحلیل کلی انجام شد.   یافته ها: بر اساس مرحله نظری، بهترین تعریف و خصوصیات مفهوم حمایت اجتماعی انتخاب شد. در مرحله کار در عرصه با توجه به این که مصاحبه با پرستاران در بافت پرستاری ایران انجام گردید، علاوه بر ابعاد و خصوصیات آشکار شده در مرحله نظری، 4 درون مایه اصلی برای مفهوم حمایت اجتماعی شامل " تسهیل کننده تطابق با زندگی کاری"، "حمایت اجتماعی به عنوان یک نیاز اساسی"، "عامل کاهش دهنده استرس" و "فرایندی رشد دهنده " پدیدار شد. در مرحله نهایی از ادغام دو مرحله اول ویژگی های بیشتری از حمایت اجتماعی به منصه ظهور رسیدند و ماهیت این مفهوم پیچیده کشف شد. نتیجه گیری کلی: این مطالعه نشان داد که حمایت اجتماعی، فرایندی چند بعدی، پیچیده، تعاملی و دو سویه بین دانش آموخته جدید پرستاری و همکاران در محیط کار بالینی بوده و منجر به رشد، ارتقای مهارت ها، افزایش اعتماد به نفس و شکوفایی استعدادهای دانش آموخته جدید و همچنین احساس خشنودی و رضایت در پرستار حمایت دهنده می شود. یافته های این مطالعه می تواند برای ایجاد و توسعه ابزاری به منظور بررسی میزان حمایت اجتماعی در محیط کار به کار رود و پایه ای برای تحقیقات بیشتر در این زمینه و گسترش بدنه دانش پرستاری باشد.
    کلید واژگان
    حمایت اجتماعی
    دانش آموختگان جدید پرستاری
    تحلیل مفهوم
    مدل هیبرید
    مامایی

    شماره نشریه
    86
    تاریخ نشر
    2014-02-01
    1392-11-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استاد، عضو مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    استادیار، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک (٭نویسنده مسئول) شماره تماس: 09183488403 dr.sajadi@arakmu.ac.ir Email:
    دانشیار، عضو مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    استادیار، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1736-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612878

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب