مدیریت زمان در دانشجویان پرستاری: ورود ناخواسته، در حاشیه قرار دادن وظایف تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
میرزایی, طیبهاسکوئی, سیده فاطمهرفیعی, فروغراوری, علینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
زمینه و هدف: دانشجویان پرستاری در دورۀ آموزش بایستی دانش و مهارت های زیادی را بیاموزند که برای حرفه پرستاری ضروری هستند. هدف این مطالعه تبیین چگونگی مدیریت زمان توسط دانشجویان پرستاری با وجود موانع و شرایط ویژه تحصیلات دانشگاهی بود.
روش بررسی: این مطالعه با روش نظریه پایه انجام شد. تعداد21 نفر دانشجوی کارشناسی پرستاری به صورت هدفمند و نظری برای شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. داده ها با مصاحبه نیمه ساختار یافته گرد آوری و تحلیل داده ها با روش کوربین و استراوس 2008 انجام شد.
یافته ها: الگوی رفتاری "در حاشیه قرار دادن وظایف تحصیلی" یکی از سه الگوی رفتاری بود که دانشجویان پرستاری به کار می بردند. خصوصیات این الگو عبارت بودند از: ورود ناخواسته به رشته پرستاری، استرس و عدم رضایت از گذران اوقات، عدم پذیرش رشته، تلاش برای کاهش استرس و کسب رضایت و در حاشیه قرار دادن وظایف تحصیلی. بر اساس این الگو دانشجویان برای فائق آمدن بر استرس درک شده، عمده وقت خود را صرف وظایف غیر تحصیلی می کردند.
نتیجه گیری کلی: یافته های حاصل از این مطالعه لزوم برنامه ریزی در جهت افزایش انگیزه دانشجویان پرستاری جهت صرف وقت بیشتر برای وظایف تحصیلی را مشخص می کند.
کلید واژگان
مدیریت زماندانشجوی پرستاری
نظریه پایه
استرس
پرستاری
شماره نشریه
86تاریخ نشر
2014-02-011392-11-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایراناستاد، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (٭نویسنده مسئول). شماره تماس: 88671613 Email: oskouie.f@iums.ac.ir
استاد، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
استادیار، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
شاپا
2008-59232008-5931




