ارتباط سواد سلامت با کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به آسم
(ندگان)پدیدآور
کاظمی, مینابرخورداری شریف آباد, معصومهنصیریانی, خدیجهفلاح زاده, حسیننوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: سواد سلامتی به عنوان ظرفیت فرد برای کسب، تفسیر و درک اطلاعات اولیه و خدمات سلامتی تعریف میشود که بر تصمیمگیریهای مرتبط با سلامتی اثرگذار است. آسم از بیماریهای مزمن شایع بوده و تأثیر عمیقی بر روند زندگی و عملکرد جسمی، اجتماعی و روانی مبتلایان، فعالیت گروهی و حتی پیشرفت اقتصادی بیماران دارد و مجموعه این عوامل کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار میدهند و از طرفی برای مدیریت مؤثر بیماری آسم، شناسایی عوامل مؤثر بر آن از قبیل سواد سلامت کمک کننده است. بنابراین با توجه به اهمیت بیماری آسم و کیفیت زندگی بیماران و تأثیری که سواد سلامت ممکن است بر آن بگذارد، مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط سواد سلامت با کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به آسم مراجعهکننده به درمانگاههای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی شهر یزد در سال 1397 انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه همبستگی توصیفی بود. تعداد 300 بیمار مبتلا به آسم با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. معیارهای شرکت در مطالعه سن 18 تا 60 سال، تسلط به زبان فارسی، داشتن حداقل سواد خواندن و نوشتن، عدم وجود همزمان سایر بیماریهای زمینهای و بدخیمی و عدم وجود معلولیت جسمی، ذهنی و روانی بود و معیار عدم شرکت شامل ساکنین استانهای دیگر و یا مراجعه نکردن به مراکز درمانی در چند ماه آینده بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای اطلاعات جمعیت شناختی (سن، جنسیت، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، وضعیت اشتغال)، پرسشنامه کیفیت زندگی آسم با 20 سؤال در چهار جنبه جسمی، روانی، اجتماعی و نگرانی در مورد سلامتی و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﻮﺍﺩ ﺳﻼﻣﺖ بزرگسالان (The Test of Functional Health Literacy in Adults: TOFHLA) بود که به صورت خودگزارشدهی تکمیل شدند. دادهها با SPSS نسخه 16 و آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. برای توصیف اطلاعات از میانگین و انحراف معیار، فراوانی مطلق و نسبی استفاده گردید. قبل از انجام آزمونها، توزیع نرمال دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنف KS بررسی شد و با توجه به این که دادهها دارای توزیع نرمال نبودند (05/0 PP)، اما کیفیت زندگی بر حسب تأهل، تفاوت معنیداری نداشت (61/0=P). آزمون آماری کروسکال والیس بین سواد سلامت با سطح تحصیلات و وضعیت اشتغال تفاوت معنیداری نشان داد (001/0>P)، به این ترتیب که سطح تحصیلات کارشناسی ارشد و کارشناسی تفاوت معنیداری با فوقدیپلم و زیر دیپلم داشت (001/0>P). همچنین کیفیت زندگی بیماران دانشجو و شاغل در مقایسه با بیماران خانهدار و بازنشسته تفاوت معنیداری داشتند (001/0>P)، اما کیفیت زندگی بر حسب سطح تحصیلات و وضعیت اشتغال تفاوت نداشت (05/0P)، به این ترتیب که سطح تحصیلات کارشناسی ارشد و کارشناسی تفاوت معنیداری با فوقدیپلم و زیر دیپلم داشت (001/0>P). همچنین کیفیت زندگی بیماران دانشجو و شاغل در مقایسه با بیماران خانهدار و بازنشسته تفاوت معنیداری داشتند (001/0>P)، اما کیفیت زندگی بر حسب سطح تحصیلات و وضعیت اشتغال تفاوت نداشت (05/0P). همچنین کیفیت زندگی بیماران دانشجو و شاغل در مقایسه با بیماران خانهدار و بازنشسته تفاوت معنیداری داشتند (001/0>P)، اما کیفیت زندگی بر حسب سطح تحصیلات و وضعیت اشتغال تفاوت نداشت (05/0P)، اما کیفیت زندگی بر حسب سطح تحصیلات و وضعیت اشتغال تفاوت نداشت (05/0P)، اما بین سن و کیفیت زندگی ارتباط معنیداری وجود نداشت (01/0-=Rho، 82/0=P). همچنین بین سواد سلامت و مؤلفههای آن با کیفیت زندگی و ابعاد آن ارتباط آماری معنیداری یافت نشد (05/0
کلید واژگان
سواد سلامتکیفیت زندگی
آسم
پرستاری
شماره نشریه
121تاریخ نشر
2019-12-011398-09-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایراناستادیار، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 41 -00983538210540 Barkhordari_m@iauyazd.ac.ir Email:
دانشیار، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایر
استاد، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
شاپا
2008-59232008-5931




