نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفتحی‌آشتیانی, علیfa_IR
dc.contributor.authorپیرزادی, حجتfa_IR
dc.contributor.authorشکوهی‌یکتا, محسنfa_IR
dc.contributor.authorتولایی, سید عباسfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:36:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:36:53Z
dc.date.available1399-08-23T13:36:53Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:36:53Z
dc.date.issued2014-10-01en_US
dc.date.issued1393-07-09fa_IR
dc.identifier.citationفتحی‌آشتیانی, علی, پیرزادی, حجت, شکوهی‌یکتا, محسن, تولایی, سید عباس. (1393). تاثیر برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت‌های ارتباطی بر بهبود سلامت روانی پرستاران و کارکنان بیمارستان: یک مطالعه‌ی آزمایشی. نشریه پرستاری ایران, 27(90), 1-13. doi: 10.29252/ijn.27.90.91.1fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.27.90.91.1
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-1861-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612817
dc.description.abstract  چکیده   زمینه و هدف: ماهیت شغلی حرفه­های بهداشتی به­گونه­ای است که کارکنان این مشاغل را در معرض عوامل استرس­زای گوناگونی قرار می­دهد و سلامت روانی آنان را تهدید می­کند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت­های ارتباطی بر بهبود سلامت روانی پرستاران و کارکنان بیمارستان بود.   روش­ بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه­تجربی و گروه نمونه شامل 32 نفر از پرستاران و کارکنان بیمارستان بقیه­الله (عج) شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری داوطلبانه انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه 16 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت­های ارتباطی مبتنی بر نظریه شناختی رفتاری به مدت 16 ساعت روی افراد گروه آزمایش اجرا شد. داده­های پژوهش با استفاده از مقیاس استرس، اضطراب و افسردگی ( DASS ) پیش از شروع مداخله آموزشی و پس از آن از افراد هر دو گروه آزمایش و کنترل جمع­آوری شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از روش­های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره و آزمون های کای دو و تی مستقل در نرم­افزار آماری spss نسخه 18 انجام گرفت.   یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت­های ارتباطی موجب کاهش معنی­دار میانگین نمره استرس و اضطراب در افراد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد (01/0> p) اما در متغیر افسردگی بین دو گروه تفاوت معنی­داری مشاهده نشد (861/0 = p). نتیجه­گیری کلی: برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت­های ارتباطی مبتنی بر نظریه شناختی رفتاری از طریق کاهش نشانه­های استرس و اضطراب می­تواند سلامت روانی پرستاران و کارکنان بیمارستان را بهبود بخشد. بنابراین، به مدیران بهداشتی توصیه می­شود از این برنامه­ها به منظور بهبود سلامت روانی کارکنان استفاده نمایند.fa_IR
dc.format.extent1287
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.27.90.91.1
dc.subjectاسترسfa_IR
dc.subjectمهارت‌های ارتباطیfa_IR
dc.subjectسلامت روانیfa_IR
dc.subjectپرستارانfa_IR
dc.subjectکارکنان بیمارستانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتاثیر برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت‌های ارتباطی بر بهبود سلامت روانی پرستاران و کارکنان بیمارستان: یک مطالعه‌ی آزمایشیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد روانشناسی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)، دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران (*نویسنده مسئول). شماره تماس: 22451431-021 Email: h.pirzadi@ut.ac.irfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue90
dc.citation.spage1
dc.citation.epage13


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد