تاثیر برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارتهای ارتباطی بر بهبود سلامت روانی پرستاران و کارکنان بیمارستان: یک مطالعهی آزمایشی
(ندگان)پدیدآور
فتحیآشتیانی, علیپیرزادی, حجتشکوهییکتا, محسنتولایی, سید عباسنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
زمینه و هدف: ماهیت شغلی حرفههای بهداشتی بهگونهای است که کارکنان این مشاغل را در معرض عوامل استرسزای گوناگونی قرار میدهد و سلامت روانی آنان را تهدید میکند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارتهای ارتباطی بر بهبود سلامت روانی پرستاران و کارکنان بیمارستان بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی و گروه نمونه شامل 32 نفر از پرستاران و کارکنان بیمارستان بقیهالله (عج) شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 16 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارتهای ارتباطی مبتنی بر نظریه شناختی رفتاری به مدت 16 ساعت روی افراد گروه آزمایش اجرا شد. دادههای پژوهش با استفاده از مقیاس استرس، اضطراب و افسردگی ( DASS ) پیش از شروع مداخله آموزشی و پس از آن از افراد هر دو گروه آزمایش و کنترل جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره و آزمون های کای دو و تی مستقل در نرمافزار آماری spss نسخه 18 انجام گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارتهای ارتباطی موجب کاهش معنیدار میانگین نمره استرس و اضطراب در افراد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد (01/0> p) اما در متغیر افسردگی بین دو گروه تفاوت معنیداری مشاهده نشد (861/0 = p).
نتیجهگیری کلی: برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارتهای ارتباطی مبتنی بر نظریه شناختی رفتاری از طریق کاهش نشانههای استرس و اضطراب میتواند سلامت روانی پرستاران و کارکنان بیمارستان را بهبود بخشد. بنابراین، به مدیران بهداشتی توصیه میشود از این برنامهها به منظور بهبود سلامت روانی کارکنان استفاده نمایند.
کلید واژگان
استرسمهارتهای ارتباطی
سلامت روانی
پرستاران
کارکنان بیمارستان
پرستاری
شماره نشریه
90تاریخ نشر
2014-10-011393-07-09
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
استاد روانشناسی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج)، تهران، ایرانمرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج)، دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران (*نویسنده مسئول). شماره تماس: 22451431-021 Email: h.pirzadi@ut.ac.ir
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
دانشیار روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج)، تهران، ایران
شاپا
2008-59232008-5931




