نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخنجری, صدیقهfa_IR
dc.contributor.authorبیاتی, نسرینfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, حمیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:35:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:35:54Z
dc.date.available1399-08-23T13:35:54Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:35:54Z
dc.date.issued2019-07-01en_US
dc.date.issued1398-04-10fa_IR
dc.identifier.citationخنجری, صدیقه, بیاتی, نسرین, حقانی, حمید. (1398). تأثیر برنامه آموزشی بر عملکرد پرستاران در زمینه ساکشن لوله داخل تراشه نوزادان. نشریه پرستاری ایران, 32(118), 40-49. doi: 10.29252/ijn.32.118.40fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.32.118.40
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-2906-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612747
dc.description.abstractزمینه و هدف: انجام نادرست ساکشن لوله داخل تراشه می‌تواند منجر به خونریزی، ضایعات در مخاط تراشه، عفونت، آتلکتازی، هایپوکسی و در نتیجه پیامدهایی مانند افزایش مرگ و میر، طولانی شدن مدت اقامت و هزینه درمان نوزادان در بیمارستان گردد. از آنجا که پرستاران نقش مهمی در پیشگیری از این عوارض دارند، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی برعملکرد پرستاران در زمینه ساکشن لوله داخل تراشه نوزادان صورت گرفته است. روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با گروه کنترل است. بدین منظور در سال 1395 تعداد 80 پرستار به روش نمونه‌گیری مستمر از بیمارستان‌های منتخب دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران (دو بیمارستان گروه کنترل و دو بیمارستان گروه مداخله) وارد مطالعه شدند. عملکرد پرستاران قبل از مداخله با استفاده از چک لیست پژوهشگر- ساخته نمره دهی شد. پرسشنامه شامل فرم مشخصات جمعیت شناختی و چک لیست عملکرد با 30 گویه بر اساس گایدلاین‌ها و نظرات متخصصین تدوین گردید. محتوای چک لیست و مطالب محتوای آموزشی توسط تیم متخصصین بررسی و تأیید شد. مشاهدات عملکرد همان پرستاران در طی سه مرحله توسط محقق در نوبت‌های مختلف کاری انجام گرفت و پس از گذشت یک ماه از مداخله، مجدداّ عملکرد همان پرستاران طی سه مرحله مورد ارزیابی همان پژوهشگران قرار گرفت. یافته‌ها: نمره عملکرد پرستاران درگروه مداخله قبل از آموزش (70/8 ± 38/51) و بعد از آموزش (16/4 ± 19/72) اختلاف آماری معنی‌داری را (001/0P <) نشان داد. نتیجه‌گیری کلی: با توجه به این که عملکرد پرستاران در زمینه ساکشن در حد مطلوب نبوده است، آموزش پرستاران و ارایه امکانات کافی بر مبنای گایدلاین‌ها و نظر متخصصین برای ارتقاء کیفیت مراقبت ضروری است. آموزش‌های ضمن خدمت در این زمینه می‌تواند در ارتقای کیفیت خدمات به نوزادان در زمینه ساکشن، نقش بسزایی داشته باشد.fa_IR
dc.format.extent841
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.32.118.40
dc.subjectپرستارانfa_IR
dc.subjectنوزادانfa_IR
dc.subjectعملکردfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectساکشن کردنfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر برنامه آموزشی بر عملکرد پرستاران در زمینه ساکشن لوله داخل تراشه نوزادانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، گروه پرستاری کودکان و مراقبت‌های ویژه نوزادان دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران ایرانfa_IR
dc.contributor.department. دانشجوی کارشناس ارشد مراقبت‌های ویژه نوزادان، گروه پرستاری کودکان و مراقبت‌های ویژه نوزادان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09395574968 E-Mail: nasrin_b60@yahoo.comfa_IR
dc.contributor.departmentمربی، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume32
dc.citation.issue118
dc.citation.spage40
dc.citation.epage49


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد