رضایتمندی بیماران از مراقبتهای پرستاری بازتابی از اجرای نظام حاکمیت خدمات بالینی
(ندگان)پدیدآور
عباسی, میترامعطری, مرضیهپور احمد, سعیدهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
مقدمه و هدف: خدمات پرستاری یکی از مهمترین حوزههای موثر بر رضایتمندی بیمار است سازمانها جهت بهبود کیفیت و ارتقاء رضایتمندی بیماران از روشهای مختلفی استفاده میکنند که یکی از آنها نظام حاکمیت بالینی است. در این پژوهش تلاش شده است تاثیر اجرای نظام حاکمیت بالینی بر میزان رضایتمندی بیماران از عملکرد پرستاران بررسی شود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعه آماری آن کلیه بیمار بستری در دو بیمارستان مرکزی استان فارس بود. که از میان آنها 600 نفر با روش نمونه گیری در دسترس در سه مرحله (قبل از شروع اجرای طرح حاکمیت بالینی، 6 ماه بعد از اجرا و 1 سال بعد ) متناسب با حجم نمونه تعیین شده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه رضایتمندی بیمار از کیفیت کار پرستاران بود. دادهها با نرم افزار SPSS نسخه 15 تجزیه و تحلیل و جهت مقایسه میانگین نمره رضایتمندی بین هر سه مرحله از آزمون ANOVA و جهت آزمون دو به دو مراحل از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. همچنین جهت بررسی همگنی بیمارن از نظر سن و جنس و طول مدت بستری بین مراحل از آزمون تی مستقل و کای دو استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمرات رضایتمندی بیماران از عملکرد پرستاران در مرحله اول (قبل از اجرای طرح حاکمیت بالینی) با میانگین نمرات 6 ماه بعد تفاوت معنی داری نداشت اما با میانگین نمرات 1 سال بعد از اجرای طرح حاکمیت بالینی تفاوت معنی داری داشت (P
کلید واژگان
بیماررضایتمندی
حاکمیت بالینی
کیفیت
پرستاری
شماره نشریه
97تاریخ نشر
2015-12-011394-09-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس :09017584997 Mitra_abassi@yahoo.com: Email:اﻧﺸﯿﺎر، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﯿﺮاز، ﺷﯿﺮاز، ایﺮان.
اﺳﺘﺎدیﺎر ﮔﺮوه آﻣﺎر زیﺴﺘﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺰﺷﮑﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﯿﺮاز، ﺷﯿﺮاز، ایﺮان
شاپا
2008-59232008-5931




