| dc.contributor.author | عسکری, پروانه | fa_IR |
| dc.contributor.author | بهرام نژاد, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | شیری کهنو, محمود | fa_IR |
| dc.contributor.author | فتحی, آرزو | fa_IR |
| dc.contributor.author | افشاری پور, گیتی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:35:06Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:35:06Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:35:06Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:35:06Z | |
| dc.date.issued | 2016-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-09-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عسکری, پروانه, بهرام نژاد, فاطمه, شیری کهنو, محمود, فتحی, آرزو, افشاری پور, گیتی. (1395). مقایسه تاثیر آموزش گروهی و الکترونیکی بر خودپنداره نوجوانان دیابتی. نشریه پرستاری ایران, 29(103), 33-40. doi: 10.29252/ijn.29.103.33 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.29.103.33 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2355-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612689 | |
| dc.description.abstract | چکیده
زمینه و هدف: شکل گیری خودپندارهی مثبت در دوران نوجوانی میتواند تأثیر بسزایی در روند رشد و تکامل نوجوان داشته باشد. بیماری دیابت میتواند یک خطر جدی در ارتباط با خودپنداری نوجوان باشد. این مطالعه با هدف "تعیین و مقایسهی تأثیر آموزش گروهی و الکترونیکی بر خودپندارهی نوجوانان دیابتی" انجام شد.
روش بررسی: مطالعهی حاضر کارآزمایی بالینی بوده که 80 نفر از نوجوانان 19 -11سال مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران در سال 1391 به صورت تصادفی به دو گروه کنترل (40= n) و تجربه (40n =) تخصیص داده شدند. محتوای آموزشی در هر دو گروه یکسان بود. در گروه کنترل سه جلسهی 4 ساعته و در گروه تجربه محتوای آموزشی از طریق لوح فشرده توسط پژوهشگر آموزش داده شد. سپس نمرهی خودپندارهی آنها با کمک پرسشنامهی 80 سوالیPiers-Harris قبل و چهار هفته بعد از مداخله سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخهی 16 و از آزمونهای تی تست، مجذور کای و تی زوجی استفاده شد.
یافتهها: میانگین سنی نوجوانان در گروه تجربه 62/2 ± 87/15 و در گروه کنترل 51/2 ±85/15 بود. اختلاف آماری معنیداری بین خودپنداری دو گروه قبل از مداخله وجود نداشت درحالیکه اختلاف آماری معنیداری بین نمرهی آزمون خود پنداری Piers-Harris در دو گروه کنترل و تجربه پس از مداخله وجود داشت (05/0< P).
نتیجهگیری کلی: براساس یافتههای پژوهش، میانگین نمره خودپنداره نوجوانان از طریق آموزش الکترونیکی لوح فشرده بیشتر بوده است. آموزش از طریق لوح فشرده این امکان را برای نوجوان فراهم میآورد که بارها و بارها متن آموزشی را هر زمان که تمایل دارد، مشاهده کند و بنابراین میتواند در آموزش خودمراقبتی و متعاقباً تقویت خودپنداره، به نوجوانان کمک کند. توصیه میشود از این روش در آموزش و تقویت خودپندارهی نوجوانان دیابتی استفاده شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 609 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.29.103.33 | |
| dc.subject | نوجوان | fa_IR |
| dc.subject | دیابت | fa_IR |
| dc.subject | خودپنداری | fa_IR |
| dc.subject | آموزش الکترونیکی | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | مقایسه تاثیر آموزش گروهی و الکترونیکی بر خودپنداره نوجوانان دیابتی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | ﻣﺮﺑﯽ، ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ ﭘﺮﺳﺘﺎری، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎﺋﺊ اراک،داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ اراک، اراک،ایﺮان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری آموزش پرستاری، دپارتمان پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری و مامائی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران ،تهران، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس:09133974856 E-mail: Bahramnezhad@alumnus.tums.ac.ir | fa_IR |
| dc.contributor.department | داﻧﺸﺠﻮ دﮐﺘﺮی ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﭘﺰﺷﮑﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺰﺷﮑﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﻬﯿﺪ ﺑﻬﺸﺘﯽ، ﺗﻬﺮان، ایﺮان | fa_IR |
| dc.contributor.department | ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﭘﺮﺳﺘﺎری، دﭘﺎرﺗﻤﺎن ﭘﺮﺳﺘﺎری ﮐﻮدﮐﺎن، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎﺋﯽ ﺗﻬﺮان، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، ایﺮان | fa_IR |
| dc.contributor.department | ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﻣﺪیﺮیﺖ آﻣﻮزﺷﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﻣﺪیﺮیﺖ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ ﮐﺮﻣﺎن، ﮐﺮﻣﺎن، ایﺮان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 103 | |
| dc.citation.spage | 33 | |
| dc.citation.epage | 40 | |