• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 29, شماره 103
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 29, شماره 103
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه تاثیر آموزش گروهی و الکترونیکی بر خودپنداره نوجوانان دیابتی

    (ندگان)پدیدآور
    عسکری, پروانهبهرام نژاد, فاطمهشیری کهنو, محمودفتحی, آرزوافشاری پور, گیتی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    610.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده زمینه و هدف: شکل گیری خودپنداره‌ی مثبت در دوران نوجوانی می‌تواند تأثیر بسزایی در روند رشد و تکامل نوجوان داشته باشد. بیماری دیابت می‌تواند یک خطر جدی در ارتباط با خودپنداری نوجوان باشد. این مطالعه با هدف "تعیین و مقایسه‌ی تأثیر آموزش گروهی و الکترونیکی بر خودپنداره‌ی نوجوانان دیابتی" انجام شد. روش بررسی: مطالعه‌ی حاضر کارآزمایی بالینی بوده که 80 نفر از نوجوانان 19 -11سال مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران در سال 1391 به صورت تصادفی به دو گروه کنترل (40= n) و تجربه (40n =) تخصیص داده شدند. محتوای آموزشی در هر دو گروه یکسان بود. در گروه کنترل سه جلسه‌ی 4 ساعته و در گروه تجربه محتوای آموزشی از طریق لوح فشرده توسط پژوهشگر آموزش داده شد. سپس نمره‌ی خودپنداره‌ی آنها با کمک پرسشنامه‌ی 80 سوالیPiers-Harris  قبل و چهار هفته بعد از مداخله سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه‌ی 16 و از آزمون‌های تی تست، مجذور کای و تی زوجی استفاده شد. یافته‌ها: میانگین سنی نوجوانان در گروه تجربه 62/2 ± 87/15 و در گروه کنترل 51/2 ±85/15 بود. اختلاف آماری معنی‌داری بین خودپنداری دو گروه قبل از مداخله وجود نداشت درحالیکه اختلاف آماری معنی‌داری بین نمره‌ی آزمون خود پنداری Piers-Harris در دو گروه کنترل و تجربه پس از مداخله وجود داشت (05/0
    کلید واژگان
    نوجوان
    دیابت
    خودپنداری
    آموزش الکترونیکی
    پرستاری

    شماره نشریه
    103
    تاریخ نشر
    2016-12-01
    1395-09-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    ﻣﺮﺑﯽ، ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ ﭘﺮﺳﺘﺎری، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎﺋﺊ اراک،داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ اراک، اراک،ایﺮان
    دکتری آموزش پرستاری، دپارتمان پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری و مامائی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران ،تهران، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس:09133974856 E-mail: Bahramnezhad@alumnus.tums.ac.ir
    داﻧﺸﺠﻮ دﮐﺘﺮی ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﭘﺰﺷﮑﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺰﺷﮑﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﻬﯿﺪ ﺑﻬﺸﺘﯽ، ﺗﻬﺮان، ایﺮان
    ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﭘﺮﺳﺘﺎری، دﭘﺎرﺗﻤﺎن ﭘﺮﺳﺘﺎری ﮐﻮدﮐﺎن، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎﺋﯽ ﺗﻬﺮان، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، ایﺮان
    ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﻣﺪیﺮیﺖ آﻣﻮزﺷﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﻣﺪیﺮیﺖ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ ﮐﺮﻣﺎن، ﮐﺮﻣﺎن، ایﺮان

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    https://dx.doi.org/10.29252/ijn.29.103.33
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2355-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612689

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب