مقایسه عملکرد هدایتی سرپرستاران از دیدگاه خود و پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی قم
(ندگان)پدیدآور
قمری زارع, زهرهزند, قاسمنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
زمینه و هدف: اثربخشی فعالیتها و مهارتهای مدیریتی مدیران پرستاری، فواید بسیاری برای سازمانهای بهداشتی و درمانی دارد که در این میان هدایت بسیار کلیدی است. هدف از این مطالعه، تعیین و مقایسه نحوه عملکرد هدایتی سرپرستاران از دیدگاه خود و پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم بوده است.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقایسهای است. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران و سرپرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی قم در سال 1393بود. گرد آوری اطلاعات با کمک پرسشنامه پژوهشگر ساخته انجام گرفت و پایایی دادههای پرسشنامه با استفاده از روش آلفا –کرونباخ به میزان 96/0 برآورد گردید. این پرسشنامه به منظور تعیین میزان عملکرد هدایتی سرپرستاران طراحی شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 انجام گرفت.
یافته ها: آزمون تی مستقل در مقایسه دیدگاه سرپرستار و پرستار از وضعیت عملکرد هدایتی سرپرستاران، اختلاف معنی داری را نشان داد (05/0>P). سرپرستاران نسبت به عملکرد هدایتی خود دیدگاه مطلوب تری در مقایسه با پرستاران داشتند. ضعیفترین عملکرد از دیدگاه پرستاران مربوط به گویه «تخصیص پاداش مناسب به پرستاران بر پایه عملکرد» بود.
نتیجه گیری کلی: با توجه به وجود اختلاف بین دیدگاه سرپرستار و پرستار از وضعیت عملکرد هدایتی سرپرستاران و وجود فاصله بین وضعیت فعلی عملکرد هدایتی با وضعیت مطلوب؛ بدین منظور تلاش و توجه هر چه بیشتر مدیران به توانمند سازی خود در بهبود و ارتقای کیفیت اجرای فرآیند هدایت پرستاران پیشنهاد میشود.
کلید واژگان
هدایتسرپرستار
پرستار
مدیریت
پرستاری
شماره نشریه
98تاریخ نشر
2016-02-011394-11-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران.(*نویسنده مسئول). شماره تماس: 5 0915331707 zohre.ghamari@yahoo.comEmail:2 ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﻣﺪیﺮیﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ، ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﺷﻬﯿﺪ ﺑﻬﺸﺘﯽ ﻗﻢ، ﻗﻢ، ایﺮان
شاپا
2008-59232008-5931




