| dc.contributor.author | جواهری آراسته, افسانه | fa_IR |
| dc.contributor.author | نجفی قزلجه, طاهره | fa_IR |
| dc.contributor.author | حقانی, شیما | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:33:58Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:33:58Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:33:58Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:33:58Z | |
| dc.date.issued | 2018-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | جواهری آراسته, افسانه, نجفی قزلجه, طاهره, حقانی, شیما. (1397). تأثیر آموزش همتا بر دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در احیای قلبی ریوی پایه. نشریه پرستاری ایران, 31(115), 6-19. doi: 10.29252/ijn.31.115.6 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.115.6 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2787-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612604 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: ایست قلبی در خارج از بیمارستان یک معضل عمومی مهم در حیطه سلامتی میباشد. احیای قلبی ریوی، عملیات و تلاش برای حفظ ارگانهای مهم بدن مثل قلب و ریه جهت برگرداندن حیات بیمار دچار ایست قلبی تنفسی میباشد که بر اساس پروتکل خاصی انجام میشود. اجرای صحیح آن مستلزم کسب دانش و مهارت فرد احیاء کننده میباشد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش همتا به روش Jigsaw puzzle بر دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در زمینه احیاء قلبی ریوی پایه بزرگسالان صورت گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1397 به روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد، 72 دانشجوی کارشناسی پرستاری دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران به روش سرشماری انتخاب و به دو گروه 36 نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند. به هر دو گروه آموزش احیای قلبی ریوی پایه بزرگسالان به روش رایج داده شد و پس از آن به گروه مداخله آموزش همتا به روش Jigsaw puzzle داده شد. دانش و عملکرد دانشجویان قبل، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله در دو گروه با استفاده از پرسشنامه تعدیل شده سنجش دانش و چک لیست تعدیل شده سنجش عملکرد درباره احیای قلبی ریوی پایه بزرگسالان جمع آوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت.
یافتهها: در مقایسه با گروه کنترل، دانش دانشجویان در گروههای مداخله و کنترل بلافاصله پس از مداخله (001/0P<) و همچنین سه ماه پس از آن (001/0P<) تفاوت معنیدار آماری نشان داد. بر اساس نتایج، نمرات دانش در هر سه زمان تفاوت آماری معنیداری داشتند (001/0P<). در مقایسه با گروه کنترل، عملکرد دانشجویان در گروه مداخله در زمانهای بلافاصله پس از آموزش (001/0P<) و سه ماه پس از آن (001/0P<) افزایش معنیدار آماری داشت. براساس نتایج، نمرات عملکرد در گروه مداخله در هر سه زمان تفاوت آماری معنیداری داشت (001/0P<).
نتیجهگیری کلی: آموزش احیاء قلبی ریوی پایه به روش همتا میتواند باعث افزایش دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در زمینه احیاء قلبی ریوی پایه شود. این مطالعه به اهمیت اجرای آموزش همتا به روش Jigsaw puzzle برای تمامی دانشجویان تأکید میکند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1046 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.115.6 | |
| dc.subject | آموزش همتا | fa_IR |
| dc.subject | دانش | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد | fa_IR |
| dc.subject | احیای قلبی ریوی پایه بزرگسالان | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تأثیر آموزش همتا بر دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در احیای قلبی ریوی پایه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری،، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) شماره تماس: 02143651714 Najafi.t@iums.ac.ir Email: | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 31 | |
| dc.citation.issue | 115 | |
| dc.citation.spage | 6 | |
| dc.citation.epage | 19 | |