نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجواهری آراسته, افسانهfa_IR
dc.contributor.authorنجفی قزلجه, طاهرهfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, شیماfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:33:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:33:58Z
dc.date.available1399-08-23T13:33:58Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:33:58Z
dc.date.issued2018-12-01en_US
dc.date.issued1397-09-10fa_IR
dc.identifier.citationجواهری آراسته, افسانه, نجفی قزلجه, طاهره, حقانی, شیما. (1397). تأثیر آموزش همتا بر دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در احیای قلبی ریوی پایه. نشریه پرستاری ایران, 31(115), 6-19. doi: 10.29252/ijn.31.115.6fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.115.6
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-2787-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612604
dc.description.abstractزمینه و هدف: ایست قلبی در خارج از بیمارستان یک معضل عمومی مهم در حیطه سلامتی می‌باشد. احیای قلبی ریوی، عملیات و تلاش برای حفظ ارگان‌های مهم بدن مثل قلب و ریه جهت برگرداندن حیات بیمار دچار ایست قلبی تنفسی می‌باشد که بر اساس پروتکل خاصی انجام می‌شود. اجرای صحیح آن مستلزم کسب دانش و مهارت فرد احیاء کننده می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش همتا به روش Jigsaw puzzle بر دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در زمینه احیاء قلبی ریوی پایه بزرگسالان صورت گرفت. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1397 به روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد، 72 دانشجوی کارشناسی پرستاری دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران به روش سرشماری انتخاب و به دو گروه 36 نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند. به هر دو گروه آموزش احیای قلبی ریوی پایه بزرگسالان به روش رایج داده شد و پس از آن به گروه مداخله آموزش همتا به روش Jigsaw puzzle داده شد. دانش و عملکرد دانشجویان قبل، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله در دو گروه با استفاده از پرسشنامه تعدیل شده سنجش دانش و چک لیست تعدیل شده سنجش عملکرد درباره احیای قلبی ریوی پایه بزرگسالان جمع آوری شدند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت. یافته‌ها: در مقایسه با گروه کنترل، دانش دانشجویان در گروه‌های مداخله و کنترل بلافاصله پس از مداخله (001/0P<) و همچنین سه ماه پس از آن (001/0P<) تفاوت معنی‌دار آماری نشان داد. بر اساس نتایج، نمرات دانش در هر سه زمان تفاوت آماری معنی‌داری داشتند (001/0P<). در مقایسه با گروه کنترل، عملکرد دانشجویان در گروه مداخله در زمان‌های بلافاصله پس از آموزش (001/0P<) و سه ماه پس از آن (001/0P<) افزایش معنی‌دار آماری داشت. براساس نتایج، نمرات عملکرد در گروه مداخله در هر سه زمان تفاوت آماری معنی‌داری داشت (001/0P<). نتیجه‌گیری کلی: آموزش احیاء قلبی ریوی پایه به روش همتا می‌تواند باعث افزایش دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در زمینه احیاء قلبی ریوی پایه شود. این مطالعه به اهمیت اجرای آموزش همتا به روش Jigsaw puzzle برای تمامی دانشجویان  تأکید می‌کند.fa_IR
dc.format.extent1046
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.115.6
dc.subjectآموزش همتاfa_IR
dc.subjectدانشfa_IR
dc.subjectعملکردfa_IR
dc.subjectاحیای قلبی ریوی پایه بزرگسالانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش همتا بر دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در احیای قلبی ریوی پایهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری،، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) شماره تماس: 02143651714 Najafi.t@iums.ac.ir Email:fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.issue115
dc.citation.spage6
dc.citation.epage19


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد