تأثیر آموزش همتا بر دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در احیای قلبی ریوی پایه
(ندگان)پدیدآور
جواهری آراسته, افسانهنجفی قزلجه, طاهرهحقانی, شیمانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: ایست قلبی در خارج از بیمارستان یک معضل عمومی مهم در حیطه سلامتی میباشد. احیای قلبی ریوی، عملیات و تلاش برای حفظ ارگانهای مهم بدن مثل قلب و ریه جهت برگرداندن حیات بیمار دچار ایست قلبی تنفسی میباشد که بر اساس پروتکل خاصی انجام میشود. اجرای صحیح آن مستلزم کسب دانش و مهارت فرد احیاء کننده میباشد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش همتا به روش Jigsaw puzzle بر دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در زمینه احیاء قلبی ریوی پایه بزرگسالان صورت گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1397 به روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد، 72 دانشجوی کارشناسی پرستاری دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران به روش سرشماری انتخاب و به دو گروه 36 نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند. به هر دو گروه آموزش احیای قلبی ریوی پایه بزرگسالان به روش رایج داده شد و پس از آن به گروه مداخله آموزش همتا به روش Jigsaw puzzle داده شد. دانش و عملکرد دانشجویان قبل، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله در دو گروه با استفاده از پرسشنامه تعدیل شده سنجش دانش و چک لیست تعدیل شده سنجش عملکرد درباره احیای قلبی ریوی پایه بزرگسالان جمع آوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت.
یافتهها: در مقایسه با گروه کنترل، دانش دانشجویان در گروههای مداخله و کنترل بلافاصله پس از مداخله (001/0P
کلید واژگان
آموزش همتادانش
عملکرد
احیای قلبی ریوی پایه بزرگسالان
پرستاری
شماره نشریه
115تاریخ نشر
2018-12-011397-09-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری،، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) شماره تماس: 02143651714 Najafi.t@iums.ac.ir Email:
کارشناس ارشد آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
شاپا
2008-59232008-5931




