| dc.contributor.author | غلامی باروقی, سحر | fa_IR |
| dc.contributor.author | روانیپور, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | جهانپور, فائزه | fa_IR |
| dc.contributor.author | بایندری, فرشته | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:32:48Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:32:48Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:32:48Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:32:48Z | |
| dc.date.issued | 2018-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-07-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | غلامی باروقی, سحر, روانیپور, مریم, جهانپور, فائزه, بایندری, فرشته. (1397). دانشجویان پرستاری و نحوه انتقال خبر ناگوار به بیماران. نشریه پرستاری ایران, 31(114), 17-27. doi: 10.29252/ijn.31.114.17 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.114.17 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2752-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612515 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: مهارتهای ارتباطی سنگ بنای قابلیتهای بالینی برای ارائه دهندگان خدمات مراقبی هستند. یکی از ابعاد ارتباط در بالین فرآیند انتقال خبر ناگوار است که از جزئیات روانشناختی ظریفی برخوردار بوده و همواره یک فرآیند چالش برانگیز برای تیم درمان است. این پژوهش با هدف سنجش میزان آگاهی دانشجویان پرستاری از نحوه انتقال خبر ناگوار به بیماران و همراهان آنها در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی- تحلیلی که به صورت مقطعی در سال 1396 انجام شده است، آگاهی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را از نحوه انتقال خبر ناگوار به بیماران و همراهان آنها میسنجد. دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری و در نرم افزار.SPSS نسخه 18 با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: آنالیز دادهها نشان داد که دانشجویان پرستاری از سطح آگاهی متوسط به بالایی برخوردار بودند. تفاوت آماری معنیداری نیز در میزان آگاهی بر حسب گذراندن واحد درسی اخلاق پرستاری و ارتباط حرفهای (011/0P=) و سال تحصیل (037/0P=) دیده شد. به این صورت که دانشجویانی که این واحد را گذرانده و در سال پایینتر تحصیلی قرار داشتند نمره بالاتری کسب کرده بودند. با این وجود، در میزان آگاهی بر حسب جنسیت (550/0P=) و علاقه به رشته (546/0P=) تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری کلی: داشتن آگاهی در زمینه اخلاق حرفهای و توانایی ارتباط مؤثر برای کادر درمان یک برتری محسوب میشود. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان امیدوار بود با ارائه دروس مرتبط با اخلاق و ارتباط در آموزش پرستاری و همچنین تدوین برنامههای آموزشی بیشتر در زمینه مهارتهای اجتماعی و ارتباطی توسط برنامهریزان و مسئولان آموزش علوم پزشکی بتوان به نتایج مطلوبتری در این زمینه دست یافت. | fa_IR |
| dc.format.extent | 765 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.114.17 | |
| dc.subject | خبر ناگوار | fa_IR |
| dc.subject | ارتباطات بهداشتی | fa_IR |
| dc.subject | اخلاق حرفهای | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | بیمار | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | دانشجویان پرستاری و نحوه انتقال خبر ناگوار به بیماران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس:09148127984 Email:sahargholami_b67@yahoo.com | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 31 | |
| dc.citation.issue | 114 | |
| dc.citation.spage | 17 | |
| dc.citation.epage | 27 | |