• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 31, شماره 114
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 31, شماره 114
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    دانشجویان پرستاری و نحوه انتقال خبر ناگوار به بیماران

    (ندگان)پدیدآور
    غلامی باروقی, سحرروانی‌پور, مریمجهانپور, فائزهبایندری, فرشته
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    765.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: مهارت‌های ارتباطی سنگ بنای قابلیت‌های بالینی برای ارائه دهندگان خدمات مراقبی هستند. یکی از ابعاد ارتباط در بالین فرآیند انتقال خبر ناگوار است که از جزئیات روانشناختی ظریفی برخوردار بوده و همواره یک فرآیند چالش برانگیز برای تیم درمان است. این پژوهش با هدف سنجش میزان آگاهی دانشجویان پرستاری از نحوه انتقال خبر ناگوار به بیماران و همراهان آن‌ها در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام شد. روش بررسی: این پژوهش توصیفی- تحلیلی که به صورت مقطعی در سال 1396 انجام شده است، آگاهی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را از نحوه انتقال خبر ناگوار به بیماران و همراهان آنها می‌سنجد. داده‌ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع‌آوری و در نرم افزار.SPSS نسخه 18 با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: آنالیز داده‌ها نشان داد که دانشجویان پرستاری از سطح آگاهی متوسط به بالایی برخوردار بودند. تفاوت آماری معنی‌داری نیز در میزان آگاهی بر حسب گذراندن واحد درسی اخلاق پرستاری و ارتباط حرفه‌ای (011/0P=) و سال تحصیل (037/0P=) دیده شد. به این صورت که دانشجویانی که این واحد را گذرانده و در سال پایین‌تر تحصیلی قرار داشتند نمره بالاتری کسب کرده بودند. با این وجود، در میزان آگاهی بر حسب جنسیت (550/0P=) و علاقه به رشته (546/0P=) تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری کلی: داشتن آگاهی در زمینه اخلاق حرفه‌ای و توانایی ارتباط مؤثر برای کادر درمان یک برتری محسوب می‌شود. با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان امیدوار بود با ارائه دروس مرتبط با اخلاق و ارتباط در آموزش پرستاری و همچنین تدوین برنامه‌های آموزشی بیشتر در زمینه مهارتهای اجتماعی و ارتباطی توسط برنامه‌ریزان و مسئولان آموزش علوم پزشکی بتوان به نتایج مطلوب‌تری در این زمینه دست یافت.
    کلید واژگان
    خبر ناگوار
    ارتباطات بهداشتی
    اخلاق حرفه‌ای
    پرستاری
    آگاهی
    بیمار
    پرستاری

    شماره نشریه
    114
    تاریخ نشر
    2018-10-01
    1397-07-09
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس:09148127984 Email:sahargholami_b67@yahoo.com
    دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
    دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
    دانشجوی کارشناسی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    https://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.114.17
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2752-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612515

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب