| dc.contributor.author | عزت پاریاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | نازیلا جوادی | fa_IR |
| dc.contributor.author | زهرا عطرکار روشن | fa_IR |
| dc.contributor.author | کلثوم فداکار | fa_IR |
| dc.contributor.author | شهلا اسیری | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:32:27Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:32:28Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:32:27Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:32:28Z | |
| dc.date.issued | 2011-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1390-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عزت پاریاد, نازیلا جوادی, زهرا عطرکار روشن, کلثوم فداکار, شهلا اسیری. (1390). ارتباط تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی در دانشجویان پرستاری. نشریه پرستاری ایران, 24(73), 63-71. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1047-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612495 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: تفکر انتقادی معرف توانایی شناختی است و تواناییهای شناختی پرستار، به خصوص توانایی وی برای پردازش اطلاعات و تصمیم گیری از اجزائ کلیدی عملکرد پرستار می باشد. هدف از انجام این پژوهش تعیین ارتباط تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی دانشجویان سال آخر پرستاری بوده است . روش بررسی: مطالعه انجام شده یک طرح توصیفی از نوع همبستگی بود که در آن 50 نفر از دانشجویان پرستاری ترم آخر دانشکده های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان- با استفاده از شیوه سرشماری – شرکت کردند. با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش مشخصات دموگرافیک و سوالات آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا و هم چنین با استفاده از شیوه کیوسورت و با استفاده از کارت های تصمیم گیری بالینی، اطلاعات جمع آوری گردید و با استفاده از روش های آمار توصیفی و آزمون های مجذور کای و فیشر تحت نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها ارتباط معنی دار آماری بین تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی را نشان نداد. آزمون آماری کای دو ارتباط معنی دار آماری (001/0= p ) بین نمره تفکر انتقادی و میانگین معدل ترم های گذشته و هم چنین بین تصمیم گیری بالینی و سابقه برخورد با بیمار تحت عمل جراحی بیلروت 2 را نشان داد (008/0= p ). نتیجه گیری کلی: با توجه به عدم ارتباط تفکر انتقادی با تصمیم گیری بالینی، انجام این پژوهش با حجم نمونه بالاتر و استفاده از ابزارهای متنوع توصیه میشود. از یافتههای این مطالعه میتوان در برنامه ریزی آموزشی پرستاری استفاده نمود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 197 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.subject | آموزش پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | دانشجوی پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | تفکر انتقادی | fa_IR |
| dc.subject | تصمیم گیری | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | ارتباط تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی در دانشجویان پرستاری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، گیلان، ایران (*نویسنده مسئول) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیئت علمی گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گیلان، ایران و دانشجوی دکتری آمار حیاتی دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گیلان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی گروه پرستاری بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گیلان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 24 | |
| dc.citation.issue | 73 | |
| dc.citation.spage | 63 | |
| dc.citation.epage | 71 | |