• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 24, شماره 73
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 24, شماره 73
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارتباط تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی در دانشجویان پرستاری

    (ندگان)پدیدآور
    عزت پاریادنازیلا جوادیزهرا عطرکار روشنکلثوم فداکارشهلا اسیری
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    197.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
      زمینه و هدف: تفکر انتقادی معرف توانایی شناختی است و توانایی‌های شناختی پرستار، به خصوص توانایی وی برای پردازش اطلاعات و تصمیم گیری از اجزائ کلیدی عملکرد پرستار می باشد. هدف از انجام این پژوهش تعیین ارتباط تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی دانشجویان سال آخر پرستاری بوده است .   روش بررسی: مطالعه انجام شده یک طرح توصیفی از نوع همبستگی بود که در آن 50 نفر از دانشجویان پرستاری ترم آخر دانشکده های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان- با استفاده از شیوه سرشماری – شرکت کردند. با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش مشخصات دموگرافیک و سوالات آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا و هم چنین با استفاده از شیوه کیوسورت و با استفاده از کارت های تصمیم گیری بالینی، اطلاعات جمع آوری گردید و با استفاده از روش های آمار توصیفی و آزمون های مجذور کای و فیشر تحت نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.   یافته ها: یافته ها ارتباط معنی دار آماری بین تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی را نشان نداد. آزمون آماری کای دو ارتباط معنی دار آماری (001/0= p ) بین نمره تفکر انتقادی و میانگین معدل ترم های گذشته و هم چنین بین تصمیم گیری بالینی و سابقه برخورد با بیمار تحت عمل جراحی بیلروت 2 را نشان داد (008/0= p ).   نتیجه گیری کلی: با توجه به عدم ارتباط تفکر انتقادی با تصمیم گیری بالینی، انجام این پژوهش با حجم نمونه بالاتر و استفاده از ابزارهای متنوع توصیه می‌شود. از یافته‌های این مطالعه می‌توان در برنامه ریزی آموزشی پرستاری استفاده نمود.
    کلید واژگان
    آموزش پرستاری
    دانشجوی پرستاری
    تفکر انتقادی
    تصمیم گیری
    پرستاری

    شماره نشریه
    73
    تاریخ نشر
    2011-12-01
    1390-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    مربی گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، گیلان، ایران (*نویسنده مسئول)
    دانشجوی دکتری پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
    عضو هیئت علمی گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گیلان، ایران و دانشجوی دکتری آمار حیاتی دانشگاه تربیت مدرس
    مربی گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گیلان، ایران
    مربی گروه پرستاری بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گیلان، ایران

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1047-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612495

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب