نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخیرخواه, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorمکاری, هدیfa_IR
dc.contributor.authorنیسانی سامانی, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorحسینی, آغا فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:32:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:32:11Z
dc.date.available1399-08-23T13:32:10Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:32:11Z
dc.date.issued2013-08-01en_US
dc.date.issued1392-05-10fa_IR
dc.identifier.citationخیرخواه, معصومه, مکاری, هدی, نیسانی سامانی, لیلا, حسینی, آغا فاطمه. (1392). ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان. نشریه پرستاری ایران, 26(83), 19-29.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-1595-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612475
dc.description.abstract  چکیده   زمینه و هدف: نوجوانان در دوره بلوغ نوعی غافلگیری همراه اضطراب را تجربه می کنند و عدم توجه کافی به مسائل این دوران، تاثیر منفی بر سلامت، آگاهی و عزت نفس آنان خواهد داشت. مشکلات دختران در ابعاد بهداشتی، روانی و اجتماعی به دلایل تفاوت های فیزیولوژیک، نقش های اجتماعی و سنت های حاکم در جامعه بیش از پسران است این مطالعه با هدف تعیین ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان انجام شده است.   روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع همبستگی است که در سالهای 1390 تا 1391 در تهران انجام شد. تعداد 159 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه ی منطقه 4 آموزش و پرورش به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده ها پرسشنامه ی اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه ی عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه ی اضطراب اسپیل برگر بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن و آنالیز رگرسیون با نرم افزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته ها: 5/53 درصد از دانش آموزان دارای اضطراب متوسط و 5/63 درصد دارای عزت نفس متوسط بودند. 3/18 درصد از دانش آموزان دارای اضطراب شدید و یا عزت نفس پایین بودند. ضریب همبستگی اسپیرمن ارتباط معکوس و معناداری را بین اضطراب و عزت نفس دانش آموزان نشان داد ( 001/0<P ). آنالیز رگرسیون ارتباط معناداری را بین متغیرهای فردی و تحصیلی و شدت اضطراب نوجوانان دختر نشان نداد.   نتیجه گیری کلی: با توجه به ارتباط اضطراب و عزت نفس و تاثیر آنها بر سلامت روان، انجام مداخلات آموزشی مناسب جهت ارتقای سطح سلامت روان دانش آموزان توصیه می شود.fa_IR
dc.format.extent223
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectعزت نفسfa_IR
dc.subjectنوجوانان دخترfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری آموزش پزشکی و کارشناس ارشد مامایی – عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد مامایی – کارشناس پژوهشی دانشجویی مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (٭نویسنده مسئول). شماره تماس: 09122386045 -Email: hodamokari@gmail.comfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد مامایی – عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد آمار- عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی - دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue83
dc.citation.spage19
dc.citation.epage29


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد