| dc.contributor.author | خیرخواه, معصومه | fa_IR |
| dc.contributor.author | مکاری, هدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | نیسانی سامانی, لیلا | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسینی, آغا فاطمه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:32:10Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:32:11Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:32:10Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:32:11Z | |
| dc.date.issued | 2013-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خیرخواه, معصومه, مکاری, هدی, نیسانی سامانی, لیلا, حسینی, آغا فاطمه. (1392). ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان. نشریه پرستاری ایران, 26(83), 19-29. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1595-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612475 | |
| dc.description.abstract | چکیده
زمینه و هدف: نوجوانان در دوره بلوغ نوعی غافلگیری همراه اضطراب را تجربه می کنند و عدم توجه کافی به مسائل این دوران، تاثیر منفی بر سلامت، آگاهی و عزت نفس آنان خواهد داشت. مشکلات دختران در ابعاد بهداشتی، روانی و اجتماعی به دلایل تفاوت های فیزیولوژیک، نقش های اجتماعی و سنت های حاکم در جامعه بیش از پسران است این مطالعه با هدف تعیین ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان انجام شده است.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع همبستگی است که در سالهای 1390 تا 1391 در تهران انجام شد. تعداد 159 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه ی منطقه 4 آموزش و پرورش به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده ها پرسشنامه ی اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه ی عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه ی اضطراب اسپیل برگر بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن و آنالیز رگرسیون با نرم افزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: 5/53 درصد از دانش آموزان دارای اضطراب متوسط و 5/63 درصد دارای عزت نفس متوسط بودند. 3/18 درصد از دانش آموزان دارای اضطراب شدید و یا عزت نفس پایین بودند. ضریب همبستگی اسپیرمن ارتباط معکوس و معناداری را بین اضطراب و عزت نفس دانش آموزان نشان داد ( 001/0<P ). آنالیز رگرسیون ارتباط معناداری را بین متغیرهای فردی و تحصیلی و شدت اضطراب نوجوانان دختر نشان نداد.
نتیجه گیری کلی: با توجه به ارتباط اضطراب و عزت نفس و تاثیر آنها بر سلامت روان، انجام مداخلات آموزشی مناسب جهت ارتقای سطح سلامت روان دانش آموزان توصیه می شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 223 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.subject | عزت نفس | fa_IR |
| dc.subject | نوجوانان دختر | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری آموزش پزشکی و کارشناس ارشد مامایی – عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد مامایی – کارشناس پژوهشی دانشجویی مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (٭نویسنده مسئول). شماره تماس: 09122386045 -Email: hodamokari@gmail.com | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد مامایی – عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد آمار- عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی - دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 83 | |
| dc.citation.spage | 19 | |
| dc.citation.epage | 29 | |