ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان
(ندگان)پدیدآور
خیرخواه, معصومهمکاری, هدینیسانی سامانی, لیلاحسینی, آغا فاطمهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
زمینه و هدف: نوجوانان در دوره بلوغ نوعی غافلگیری همراه اضطراب را تجربه می کنند و عدم توجه کافی به مسائل این دوران، تاثیر منفی بر سلامت، آگاهی و عزت نفس آنان خواهد داشت. مشکلات دختران در ابعاد بهداشتی، روانی و اجتماعی به دلایل تفاوت های فیزیولوژیک، نقش های اجتماعی و سنت های حاکم در جامعه بیش از پسران است این مطالعه با هدف تعیین ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان انجام شده است.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع همبستگی است که در سالهای 1390 تا 1391 در تهران انجام شد. تعداد 159 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه ی منطقه 4 آموزش و پرورش به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده ها پرسشنامه ی اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه ی عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه ی اضطراب اسپیل برگر بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن و آنالیز رگرسیون با نرم افزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: 5/53 درصد از دانش آموزان دارای اضطراب متوسط و 5/63 درصد دارای عزت نفس متوسط بودند. 3/18 درصد از دانش آموزان دارای اضطراب شدید و یا عزت نفس پایین بودند. ضریب همبستگی اسپیرمن ارتباط معکوس و معناداری را بین اضطراب و عزت نفس دانش آموزان نشان داد ( 001/0
کلید واژگان
اضطرابعزت نفس
نوجوانان دختر
پرستاری
شماره نشریه
83تاریخ نشر
2013-08-011392-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری آموزش پزشکی و کارشناس ارشد مامایی – عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانکارشناس ارشد مامایی – کارشناس پژوهشی دانشجویی مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (٭نویسنده مسئول). شماره تماس: 09122386045 -Email: hodamokari@gmail.com
کارشناس ارشد مامایی – عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
کارشناس ارشد آمار- عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی - دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
شاپا
2008-59232008-5931




