بررسی تاثیر آموزش گروهی مهارت کنترل خشم بر پرخاشگری دانشآموزان پسر15-12 سال
(ندگان)پدیدآور
صد یقه ملکیمسعود فلاحی خشکنابابوالفضل ره گویمهدی رهگذرنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه وهدف: بیش از یک سوم جمعیت کشور ایران را نوجوانان زیر 18 سال تشکیل می دهند و شیوع پرخاشگری در این سنین با لا است. از آنجا که کودکان و نوجوانان آینده سازان کشور هستند و پرخاشگری می تواند اثرات زیان آوری بر سلامت جسم و روان آنان داشته باشد، این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی کنترل خشم بر پرخاشگری دانش آموزان پسر 15-12 سال انجام شده است. روش بررسی : این مطالعه تجربی بر روی 60 دانش آموز مدارس راهنمایی منطقه 2 کرج که به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند انجام گرفته است. ابزار سنجش شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ بود. دادههای کسب شده تحت نرم افزار SPSS با آزمونهای مختلف مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: مقایسه میانگین پرخاشگری در دو گروه آزمون و کنترل قبل و بعد از مداخله به وسیله آزمون تی مستقل حاکی از آن است که بلافاصله پس از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معنادار از نظر میانگین پرخاشگری مشاهده می شود.این تفاوت در مرحله پیگیری نیز وجود دارد. بین پرخاشگری و درآمد خانواده ارتباط معناداری مشاهده شد (p‹0/05) . نتیجه گیری کلی: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش گروهی کنترل خشم بر پرخاشگری دانش آموزان پسر 15-12 سال موثر است و میتوان از این مداخله در تمامی موقعیتهایی که با نوجوانان ارتباط دارد استفاده کرد.
کلید واژگان
پرخاشگری - مهارت کنترل خشم - آموزش گروهی – نوجوانپرستاری
شماره نشریه
69تاریخ نشر
2011-04-011390-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد خدمات پرستاری گروه بهداشت روان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، تهران، ایراناستادیار گروه روان پرستاری و توانبخشی روانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران(٭نویسنده مسئول).
عضو هیات علمی روان پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
دانشیار گروه آمار حیاتی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
شاپا
2008-59232008-5931




