| dc.contributor.author | ولیزاده, لیلا | fa_IR |
| dc.contributor.author | زمان زاده, وحید | fa_IR |
| dc.contributor.author | علمی, صفا | fa_IR |
| dc.contributor.author | داداش زاده, عباس | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:31:45Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:31:46Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:31:45Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:31:46Z | |
| dc.date.issued | 2018-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ولیزاده, لیلا, زمان زاده, وحید, علمی, صفا, داداش زاده, عباس. (1397). درک دانشجویان پرستاری از نقش مدرسان و مؤسسه در اجتماعی شدن حرفهای. نشریه پرستاری ایران, 31(111), 20-30. doi: 10.29252/ijn.31.111.20 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.111.20 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2606-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612443 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: اجتماعی شدن حرفهای فرآیندی است که در آن فرد ارزشها، هنجارها، رفتارها و مهارتهای اجتماعی مناسب را کسب نموده و حس هویت و تعهد نسبت به یک رشته را درونی میسازد. این فرایند به صورت رسمی و غیر رسمی در دانشکدهها در طول تحصیل صورت میگیرد و با اتمام آموزش پرستاری و ورود به محیط کاری ادامه مییابد. مطالعه حاضر با هدف بررسی درک دانشجویان پرستاری در خصوص نقش مدرسان و موسسه در اجتماعی شدن حرفهای آنها انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی تمامی دانشجویان پرستاری(175 نفر) در پایان ترمهای دو، چهار، شش و هشت از دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1396 مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه مشتمل بر مشخصات فردی اجتماعی، ویژگیهای مدرسان و مؤسسه استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 13 و آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد در اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان پرستاری، نقش مدرسان در حد متوسط به بالا و نقش مؤسسه در حد متوسط به پایین بود. از بین ویژگیهای مدرسان؛ ویژگیهای شخصیتی و رفتارهای آموزشی نمره بالاتری به خود اختصاص داد. در این مطالعه دلسوزی، ارتباط حرفهای، آماده کردن دانشجویان برای مسئولیتهای حرفهای و ارتباط دادن موضوعات به ارزشهای پرستاری از ویژگیهای بارز مدرسان در اجتماعی شدن گزارش شد. درک دانشجویان از ویژگیهای شخصیتی مدرسان با 023/0P=، ماهیت ارتباط با 002/0 P =و رفتارهای آموزشی 014/0 P =در ترمهای مختلف تفاوت معنیداری با هم داشت. مؤسسه در اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان نقش خوبی نداشته، طوری که، فقط 19 نفر (1/13%) رضایت خود را از اجتماعی شدن اعلام نمودند.
نتیجهگیری کلی: در این مطالعه درک دانشجویان از نقش مدرسان و مؤسسه در ترمهای تحصیلی متفاوت بود و مشخص شد مدرسان نقش مؤثرتری نسبت به مؤسسه در اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان پرستاری ایفاء مینمایند. توصیه میشود نقش مؤسسه در اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان پرستاری بهبود یابد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 752 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.111.20 | |
| dc.subject | اجتماعی شدن | fa_IR |
| dc.subject | حرفهای شدن | fa_IR |
| dc.subject | پرستار | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | مؤسسه | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | درک دانشجویان پرستاری از نقش مدرسان و مؤسسه در اجتماعی شدن حرفهای | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09144090012 Email: Dadashzadeha@tbzmed.ac.ir | fa_IR |
| dc.citation.volume | 31 | |
| dc.citation.issue | 111 | |
| dc.citation.spage | 20 | |
| dc.citation.epage | 30 | |