• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 31, شماره 111
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 31, شماره 111
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    درک دانشجویان پرستاری از نقش مدرسان و مؤسسه در اجتماعی شدن حرفه‌ای

    (ندگان)پدیدآور
    ولیزاده, لیلازمان زاده, وحیدعلمی, صفاداداش زاده, عباس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    752.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: اجتماعی شدن حرفه‌ای فرآیندی است که در آن فرد ارزش‌ها، هنجارها، رفتارها و مهارت‌های اجتماعی مناسب را کسب نموده و حس هویت و تعهد نسبت به یک رشته را درونی می‌سازد. این فرایند به صورت رسمی و غیر‌ رسمی در دانشکده‌ها در طول تحصیل صورت می‌گیرد و با اتمام آموزش پرستاری و ورود به محیط کاری ادامه می‌یابد. مطالعه حاضر با هدف بررسی درک دانشجویان پرستاری در خصوص نقش مدرسان و موسسه در اجتماعی شدن حرفه‌ای آنها انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی تمامی دانشجویان پرستاری(175 نفر) در پایان ترم‌های دو، چهار، شش و هشت از دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1396 مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه مشتمل بر مشخصات فردی اجتماعی، ویژگی‌های مدرسان و مؤسسه استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 13 و آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.  یافته‌ها: نتایج نشان داد در اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان پرستاری، نقش مدرسان در حد متوسط به بالا و نقش مؤسسه در حد متوسط به پایین بود. از بین ویژگی‌های مدرسان؛ ویژگی‌های شخصیتی و رفتارهای آموزشی نمره بالاتری به خود اختصاص داد. در این مطالعه دلسوزی، ارتباط حرفه‌ای، آماده کردن دانشجویان برای مسئولیت‌های حرفه‌ای و ارتباط دادن موضوعات به ارزش‌های پرستاری از ویژگی‌های بارز مدرسان در اجتماعی شدن گزارش شد. درک دانشجویان از ویژگی‌های شخصیتی مدرسان با 023/0P=، ماهیت ارتباط با 002/0 P =و رفتارهای آموزشی 014/0 P =در ترم‌های مختلف تفاوت معنی‌داری با هم داشت. مؤسسه در اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان نقش خوبی نداشته، طوری که، فقط 19 نفر (1/13%) رضایت خود را از اجتماعی شدن اعلام نمودند. نتیجه‌گیری کلی: در این مطالعه درک دانشجویان از نقش مدرسان و مؤسسه در ترم‌های تحصیلی متفاوت بود و مشخص شد مدرسان نقش مؤثرتری نسبت به مؤسسه در اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان پرستاری ایفاء می‌نمایند. توصیه می‌شود نقش مؤسسه در اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان پرستاری بهبود یابد.
    کلید واژگان
    اجتماعی شدن
    حرفه‌ای شدن
    پرستار
    دانشجویان پرستاری
    مؤسسه
    پرستاری

    شماره نشریه
    111
    تاریخ نشر
    2018-04-01
    1397-01-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
    استاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
    کارشناس ارشد مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
    دانشجوی دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09144090012 Email: Dadashzadeha@tbzmed.ac.ir

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    https://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.111.20
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2606-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612443

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب