درک دانشجویان پرستاری از نقش مدرسان و مؤسسه در اجتماعی شدن حرفهای
(ندگان)پدیدآور
ولیزاده, لیلازمان زاده, وحیدعلمی, صفاداداش زاده, عباسنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: اجتماعی شدن حرفهای فرآیندی است که در آن فرد ارزشها، هنجارها، رفتارها و مهارتهای اجتماعی مناسب را کسب نموده و حس هویت و تعهد نسبت به یک رشته را درونی میسازد. این فرایند به صورت رسمی و غیر رسمی در دانشکدهها در طول تحصیل صورت میگیرد و با اتمام آموزش پرستاری و ورود به محیط کاری ادامه مییابد. مطالعه حاضر با هدف بررسی درک دانشجویان پرستاری در خصوص نقش مدرسان و موسسه در اجتماعی شدن حرفهای آنها انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی تمامی دانشجویان پرستاری(175 نفر) در پایان ترمهای دو، چهار، شش و هشت از دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1396 مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه مشتمل بر مشخصات فردی اجتماعی، ویژگیهای مدرسان و مؤسسه استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 13 و آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد در اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان پرستاری، نقش مدرسان در حد متوسط به بالا و نقش مؤسسه در حد متوسط به پایین بود. از بین ویژگیهای مدرسان؛ ویژگیهای شخصیتی و رفتارهای آموزشی نمره بالاتری به خود اختصاص داد. در این مطالعه دلسوزی، ارتباط حرفهای، آماده کردن دانشجویان برای مسئولیتهای حرفهای و ارتباط دادن موضوعات به ارزشهای پرستاری از ویژگیهای بارز مدرسان در اجتماعی شدن گزارش شد. درک دانشجویان از ویژگیهای شخصیتی مدرسان با 023/0P=، ماهیت ارتباط با 002/0 P =و رفتارهای آموزشی 014/0 P =در ترمهای مختلف تفاوت معنیداری با هم داشت. مؤسسه در اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان نقش خوبی نداشته، طوری که، فقط 19 نفر (1/13%) رضایت خود را از اجتماعی شدن اعلام نمودند.
نتیجهگیری کلی: در این مطالعه درک دانشجویان از نقش مدرسان و مؤسسه در ترمهای تحصیلی متفاوت بود و مشخص شد مدرسان نقش مؤثرتری نسبت به مؤسسه در اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان پرستاری ایفاء مینمایند. توصیه میشود نقش مؤسسه در اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان پرستاری بهبود یابد.
کلید واژگان
اجتماعی شدنحرفهای شدن
پرستار
دانشجویان پرستاری
مؤسسه
پرستاری
شماره نشریه
111تاریخ نشر
2018-04-011397-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایراناستاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
کارشناس ارشد مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
دانشجوی دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09144090012 Email: Dadashzadeha@tbzmed.ac.ir
شاپا
2008-59232008-5931




