• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 21, شماره 56
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 21, شماره 56
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه تطبیقی قابلیت های یادگیری سازمانی از دیدگاه پرستاران به عنوان منبع دانش سازمانی بین بیمارستان های دولتی و خصوصی تهران

    (ندگان)پدیدآور
    اقدسی, محمدخاکزار بفروئی, مرتضی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    142.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
      زمینه و هدف: بیمارستان ها یکی از پرتعامل‌ترین سازمان ها هستندکه سرعت انتقال دانش و یادگیری در آن ها بسیار بالا می‌باشد. مقایسه سطح یادگیری سازمانی در بیمارستان های خصوصی و دولتی می‌تواند در انتخاب استراتژی های یادگیری سازمانی برای ارتقاء سطح خدمات در بیمارستان ها و اصلاح رفتار سازمان به مدیران کمک نماید.   روش بررسی: این مطالعه از طریق پیمایش مقطعی انجام شده است. 460 پرستار در 14 بیمارستان دولتی و8 بیمارستان خصوصی شهر تهران که به صورت تصادفی انتخاب شدند نمونه پژوهش را تشکیل می دادند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه بود و برای تحلیل داده‌ها و مقایسه سطح قابلیت یادگیری سازمانی از روش های تحلیل عاملی و مقایسه میانگین‌ها استفاده شده است.   یافته‌‌ها: سطح هر چهار قابلیت یادگیری سازمانی یعنی1- تعهد مدیریت برای یادگیری سازمانی،2-دید سیستمی،3-فضای بازوآزمایش گری و 4-انتقال و یکپارچه‌سازی دانش در بیمارستان های خصوصی بالاتر از دولتی بود. اما سطح این قابلیت ها در هر دوگروه بیمارستان ها از حد متوسط پایین‌تربوده است. همچنین قابلیت انتقال و یکپارچه‌سازی دانش بالاترین میانگین و قابلیت تعهد مدیریت برای یادگیری سازمانی پایین‌ترین میانگین را در بین 4 قابلیت هم در بیمارستان های خصوصی و دولتی و هم در مجموع داشته‌اند.   نتیجه‌گیری: با توجه به این‌که قابلیت انتقال و یکپارچه‌سازی دانش، هم در بیمارستان های دولتی و هم خصوصی میانگین بالاتری نسبت به دیگرقابلیت ها دارد، پیشنهاد می‌شود که از آن برای ارتقاء سطح دانش سازمانی پرستاران و سایر پرسنل بهره برداری شود تا دیگر قابلیت های یادگیری سازمانی نیز افزایش یابد.
    کلید واژگان
    یادگیری سازمانی
    قابلیت
    بیمارستان دولتی و خصوصی
    پرستار
    پرستاری

    شماره نشریه
    56
    تاریخ نشر
    2009-02-01
    1387-11-13
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-592-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612439

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب