مقایسه تطبیقی قابلیت های یادگیری سازمانی از دیدگاه پرستاران به عنوان منبع دانش سازمانی بین بیمارستان های دولتی و خصوصی تهران
(ندگان)پدیدآور
اقدسی, محمدخاکزار بفروئی, مرتضینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: بیمارستان ها یکی از پرتعاملترین سازمان ها هستندکه سرعت انتقال دانش و یادگیری در آن ها بسیار بالا میباشد. مقایسه سطح یادگیری سازمانی در بیمارستان های خصوصی و دولتی میتواند در انتخاب استراتژی های یادگیری سازمانی برای ارتقاء سطح خدمات در بیمارستان ها و اصلاح رفتار سازمان به مدیران کمک نماید. روش بررسی: این مطالعه از طریق پیمایش مقطعی انجام شده است. 460 پرستار در 14 بیمارستان دولتی و8 بیمارستان خصوصی شهر تهران که به صورت تصادفی انتخاب شدند نمونه پژوهش را تشکیل می دادند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه بود و برای تحلیل دادهها و مقایسه سطح قابلیت یادگیری سازمانی از روش های تحلیل عاملی و مقایسه میانگینها استفاده شده است. یافتهها: سطح هر چهار قابلیت یادگیری سازمانی یعنی1- تعهد مدیریت برای یادگیری سازمانی،2-دید سیستمی،3-فضای بازوآزمایش گری و 4-انتقال و یکپارچهسازی دانش در بیمارستان های خصوصی بالاتر از دولتی بود. اما سطح این قابلیت ها در هر دوگروه بیمارستان ها از حد متوسط پایینتربوده است. همچنین قابلیت انتقال و یکپارچهسازی دانش بالاترین میانگین و قابلیت تعهد مدیریت برای یادگیری سازمانی پایینترین میانگین را در بین 4 قابلیت هم در بیمارستان های خصوصی و دولتی و هم در مجموع داشتهاند. نتیجهگیری: با توجه به اینکه قابلیت انتقال و یکپارچهسازی دانش، هم در بیمارستان های دولتی و هم خصوصی میانگین بالاتری نسبت به دیگرقابلیت ها دارد، پیشنهاد میشود که از آن برای ارتقاء سطح دانش سازمانی پرستاران و سایر پرسنل بهره برداری شود تا دیگر قابلیت های یادگیری سازمانی نیز افزایش یابد.
کلید واژگان
یادگیری سازمانیقابلیت
بیمارستان دولتی و خصوصی
پرستار
پرستاری
شماره نشریه
56تاریخ نشر
2009-02-011387-11-13
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانشاپا
2008-59232008-5931




