مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری
(ندگان)پدیدآور
حسن پور, مرضیهحسن زاده, اکبرقائدی حیدری, فاطمهباقری, مریمنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
زمینه و هدف: ارتقاء مهارتهای تفکر انتقادی یک هدف ضروری در آموزش عالی بخصوص آموزش پرستاری است. شرایط ناپایدار بالینی نیازمند پرستارانی با توانایی تصمیم گیری مناسب است که لازمه آن تفکر انتقادی می باشد. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی از نوع مقطعی است. نمونه پژوهش 169 دانشجوی پرستاری بودند که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 2 بخش؛ ویژگیهای دموگرافیک و "آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب" بود. داده ها با استفاده ازآزمون های آماری همبستگی اسپیرمن، همبستگی پیرسون، تی تست و آنالیز واریانس یکطرفه در نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: مهارتهای تفکر انتقادی در کل دانشجویان پرستاری سه مقطع کمتر از 50 درصد ( ٪8/32) بود و ارتباط معنیداری بین مقطع تحصیلی دانشجویان و نمرهی مهارتهای تفکرانتقادی و زیر مقیاس های آن با استفاده از آزمونANOVA وجود نداشت ( 05/0P>).
نتیجه گیری کلی: به نظر می رسد علی رغم تاکید بر لزوم ارتقا تفکر انتقادی دانشجویان در سطح آموزش عالی، بستر موجود در این زمینه از کفایت لازم برخوردار نبوده و نیازمند بازنگری می باشد.
کلید واژگان
تفکر انتقادیدانشجویان پرستاری
پرستاری
شماره نشریه
93تاریخ نشر
2015-04-011394-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکزتحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایرانعضو هیئت علمی واحد آمار حیاتی، دانشکده ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،اصفهان، ایران
دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان ، ایران
دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (٭نویسنده مسئول) تلفن تماس : 09332217421 ایمیل: maryambagheri83@yahoo.com
شاپا
2008-59232008-5931




