نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنیشابوری, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, فضل اللهfa_IR
dc.contributor.authorکاظم نژاد, انوشیروانfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:31:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:31:13Z
dc.date.available1399-08-23T13:31:13Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:31:13Z
dc.date.issued2018-06-01en_US
dc.date.issued1397-03-11fa_IR
dc.identifier.citationنیشابوری, معصومه, احمدی, فضل الله, کاظم نژاد, انوشیروان. (1397). برزخ تحصیلی؛ اصلی‌ترین موانع کسب هویت حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری: یک مطالعه کیفی. نشریه پرستاری ایران, 31(112), 20-31. doi: 10.29252/ijn.31.112.20fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.112.20
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-2644-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612403
dc.description.abstractزمینه و هدف: هویت حرفه‌ای شکلی از هویت اجتماعی است که به عنوان پیامد مهم برنامه‌های آموزش پرستاری مورد توجه قرار گرفته است. شکل‌گیری هویت حرفه‌ای فرایند تکاملی بلوغ و پختگی می‌باشد که از قبل از تحصیل در رشته پرستاری شروع و تا بعد از آن توسعه می‌یابد. با وجود اهمیت هویت حرفه‌ای در گسترش رشته پرستاری موانع شکل‌گیری آن در دانشجویان پرستاری به خوبی مشخص نشده است. این مطالعه با هدف تبیین موانع شکل‌گیری هویت حرفه‌ای در دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام شد. روش بررسی: این مطالعه با رویکرد تحلیل محتوای کیفی قراردادی انجام شد. 32 دانشجوی پرستاری در مقطع کارشناسی در سال 1395 به صورت نمونه‌گیری هدفمند از سه دانشکده پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی واقع در شهر تهران انتخاب شدند. از مصاحبه‌های بدون ساختار عمیق برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. داده‌ها با روش تحلیل محتوای کیفی و به صورت مقایسه‌ای مداوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: طی تجزیه و تحلیل داده‌ها، برزخ تحصیلی به عنوان درون مایه اصلی از پنج درونمایه فرعی استخراج شد. درونمایه‌های فرعی شامل انتخاب و ادامه اجباری رشته پرستاری، احساس ناکامی در تحصیل، تقابل انتظار با واقعیت، تصویر کلیشه‌ای از پرستاران و شأن اجتماعی پایین حرفه‌ای بودند که موانع شکل‌گیری هویت حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری را تشکیل می‌دادند. نتیجه‌گیری کلی: یافته‌ها بیانگر استیصال و بی رغبتی دانشجویان در تحصیل رشته پرستاری می‌باشد به طوری که تحصیل در این رشته برای آنها تبدیل به یک برزخ شده است. نتایج این مطالعه می‌تواند به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آموزشی کمک کند تا راهبردهایی برای رفع موانع شکل‌گیری هویت حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری و به دنبال آن تسریع کسب هویت حرفه‌ای در آنها به کار گیرند.fa_IR
dc.format.extent661
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.112.20
dc.subjectآموزش پرستاریfa_IR
dc.subjectدانشجویان پرستاریfa_IR
dc.subjectهویت حرفه‌ایfa_IR
dc.subjectمطالعه کیفیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبرزخ تحصیلی؛ اصلی‌ترین موانع کسب هویت حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری: یک مطالعه کیفیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeکیفیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مازندران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران (*نویسنده مسئول). شماره تماس: 02182883585 ahmadif@modares.ac.irEmail:fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه آمارحیاتی ، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.issue112
dc.citation.spage20
dc.citation.epage31


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد