• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 31, شماره 112
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 31, شماره 112
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    برزخ تحصیلی؛ اصلی‌ترین موانع کسب هویت حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری: یک مطالعه کیفی

    (ندگان)پدیدآور
    نیشابوری, معصومهاحمدی, فضل اللهکاظم نژاد, انوشیروان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    661.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    کیفی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: هویت حرفه‌ای شکلی از هویت اجتماعی است که به عنوان پیامد مهم برنامه‌های آموزش پرستاری مورد توجه قرار گرفته است. شکل‌گیری هویت حرفه‌ای فرایند تکاملی بلوغ و پختگی می‌باشد که از قبل از تحصیل در رشته پرستاری شروع و تا بعد از آن توسعه می‌یابد. با وجود اهمیت هویت حرفه‌ای در گسترش رشته پرستاری موانع شکل‌گیری آن در دانشجویان پرستاری به خوبی مشخص نشده است. این مطالعه با هدف تبیین موانع شکل‌گیری هویت حرفه‌ای در دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام شد. روش بررسی: این مطالعه با رویکرد تحلیل محتوای کیفی قراردادی انجام شد. 32 دانشجوی پرستاری در مقطع کارشناسی در سال 1395 به صورت نمونه‌گیری هدفمند از سه دانشکده پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی واقع در شهر تهران انتخاب شدند. از مصاحبه‌های بدون ساختار عمیق برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. داده‌ها با روش تحلیل محتوای کیفی و به صورت مقایسه‌ای مداوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: طی تجزیه و تحلیل داده‌ها، برزخ تحصیلی به عنوان درون مایه اصلی از پنج درونمایه فرعی استخراج شد. درونمایه‌های فرعی شامل انتخاب و ادامه اجباری رشته پرستاری، احساس ناکامی در تحصیل، تقابل انتظار با واقعیت، تصویر کلیشه‌ای از پرستاران و شأن اجتماعی پایین حرفه‌ای بودند که موانع شکل‌گیری هویت حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری را تشکیل می‌دادند. نتیجه‌گیری کلی: یافته‌ها بیانگر استیصال و بی رغبتی دانشجویان در تحصیل رشته پرستاری می‌باشد به طوری که تحصیل در این رشته برای آنها تبدیل به یک برزخ شده است. نتایج این مطالعه می‌تواند به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آموزشی کمک کند تا راهبردهایی برای رفع موانع شکل‌گیری هویت حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری و به دنبال آن تسریع کسب هویت حرفه‌ای در آنها به کار گیرند.
    کلید واژگان
    آموزش پرستاری
    دانشجویان پرستاری
    هویت حرفه‌ای
    مطالعه کیفی
    پرستاری

    شماره نشریه
    112
    تاریخ نشر
    2018-06-01
    1397-03-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مازندران، ایران
    استاد، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران (*نویسنده مسئول). شماره تماس: 02182883585 ahmadif@modares.ac.irEmail:
    استاد، گروه آمارحیاتی ، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    https://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.112.20
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2644-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612403

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب