نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorلیلا مردانیان دهکردیfa_IR
dc.contributor.authorآسیه سلحشوریان فردfa_IR
dc.contributor.authorژاله محمد علیهاfa_IR
dc.contributor.authorفاطمه حسینیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:30:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:30:35Z
dc.date.available1399-08-23T13:30:35Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:30:35Z
dc.date.issued2005-01-01en_US
dc.date.issued1383-10-12fa_IR
dc.identifier.citationلیلا مردانیان دهکردی, آسیه سلحشوریان فرد, ژاله محمد علیها, فاطمه حسینی. (1383). بررسی درک پرستاران از آموزش به بیمار، عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آن. نشریه پرستاری ایران, 17(40), 18-27.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-32-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612359
dc.description.abstract آموزش بیمار یکی از اساسی‌ترین نقش ‌ های هر پرستا ر است و تعهد پرستارها نسبت به انجام آن تحت تاثیر درک آن ها از نقش آموزشی خود، برخورداری از آمادگی جهت آموزش به بیمار و عوامل و منابع محیطی قرار دارد . لذا این پژوهش با هدف تعیین درک پرستاران از آموزش به بیمار، عوامل تسهیل‌کننده و بازدارنده آن انجام شده است.   این پژوهش یک مطالعه مقطعی است که در آن جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای خود ایفا استفاده شد. نمونه‌های پژوهش شامل 259 پرستار و سرپرستار شاغل در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که به روش نمونه‌گیری احتمالی طبقه‌ای انتخاب شدند.   بر اساس درک 8/95 درصد پرستاران، آموزش بیمار بخش مهمی از مسئولیت آن ها تلقی شده بود و 95 درصد آن ها می‌پنداشتند، آموزش به بیمار در اولویت وظایف آن ها قرار دارد. پرستاران اظهار داشتند به دلیل وقت‌گیر بودن اقدام های پرستاری نظیر مراقبت از بیمار، گزارش نویسی و انجام درمان‌های دارویی فرصت کافی جهت انجام آموزش نمی‌یابند. بر اساس درک پرستارها سه عامل بازدارنده آموزش بیمار به ترتیب اولویت عبارت از پرسنل ناکافی، کمبود وقت و نبود منابع و ابزار آموزشی مناسب بودند. طبق درک آن ها سه عامل تسهیل‌کننده به ترتیب اولویت، در نظر گرفتن یک الی دو پرستار برای انجام آموزش، اختصاص زمان برای انجام آموزش و وجود راهنماهای نوشتاری اطلاعاتی برای آموزش یک موضوع خاص بودند.   با توجه به یافته‌ها،‌ تهیه ابزار و منابع آموزشی مناسب و برگزاری کلاس ‌ های آموزش ضمن خدمت باعث ارتقاء آموزش به بیمار می‌گردد. همچنین ارزیابی توانایی پرستاران ضمن ایفای نقش آموزشی خود، از طریق مشاهده آن ها در بالین توصیه می گردد.fa_IR
dc.format.extent139
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectآموزش به بیمارfa_IR
dc.subjectدرک پرستارانfa_IR
dc.subjectعوامل تسهیل کننده و عوامل بازدارندهfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی درک پرستاران از آموزش به بیمار، عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمروريfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue40
dc.citation.spage18
dc.citation.epage27


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد