• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 17, شماره 40
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 17, شماره 40
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی درک پرستاران از آموزش به بیمار، عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آن

    (ندگان)پدیدآور
    لیلا مردانیان دهکردیآسیه سلحشوریان فردژاله محمد علیهافاطمه حسینی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    139.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مروري
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
     آموزش بیمار یکی از اساسی‌ترین نقش ‌ های هر پرستا ر است و تعهد پرستارها نسبت به انجام آن تحت تاثیر درک آن ها از نقش آموزشی خود، برخورداری از آمادگی جهت آموزش به بیمار و عوامل و منابع محیطی قرار دارد . لذا این پژوهش با هدف تعیین درک پرستاران از آموزش به بیمار، عوامل تسهیل‌کننده و بازدارنده آن انجام شده است.   این پژوهش یک مطالعه مقطعی است که در آن جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای خود ایفا استفاده شد. نمونه‌های پژوهش شامل 259 پرستار و سرپرستار شاغل در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که به روش نمونه‌گیری احتمالی طبقه‌ای انتخاب شدند.   بر اساس درک 8/95 درصد پرستاران، آموزش بیمار بخش مهمی از مسئولیت آن ها تلقی شده بود و 95 درصد آن ها می‌پنداشتند، آموزش به بیمار در اولویت وظایف آن ها قرار دارد. پرستاران اظهار داشتند به دلیل وقت‌گیر بودن اقدام های پرستاری نظیر مراقبت از بیمار، گزارش نویسی و انجام درمان‌های دارویی فرصت کافی جهت انجام آموزش نمی‌یابند. بر اساس درک پرستارها سه عامل بازدارنده آموزش بیمار به ترتیب اولویت عبارت از پرسنل ناکافی، کمبود وقت و نبود منابع و ابزار آموزشی مناسب بودند. طبق درک آن ها سه عامل تسهیل‌کننده به ترتیب اولویت، در نظر گرفتن یک الی دو پرستار برای انجام آموزش، اختصاص زمان برای انجام آموزش و وجود راهنماهای نوشتاری اطلاعاتی برای آموزش یک موضوع خاص بودند.   با توجه به یافته‌ها،‌ تهیه ابزار و منابع آموزشی مناسب و برگزاری کلاس ‌ های آموزش ضمن خدمت باعث ارتقاء آموزش به بیمار می‌گردد. همچنین ارزیابی توانایی پرستاران ضمن ایفای نقش آموزشی خود، از طریق مشاهده آن ها در بالین توصیه می گردد.
    کلید واژگان
    آموزش به بیمار
    درک پرستاران
    عوامل تسهیل کننده و عوامل بازدارنده
    پرستاری

    شماره نشریه
    40
    تاریخ نشر
    2005-01-01
    1383-10-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-32-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612359

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب