نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرخ زادیان, جمیلهfa_IR
dc.contributor.authorاحمدیان, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorخواجوئی, رضاfa_IR
dc.contributor.authorمنگلیان شهربابکی, پروینfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:30:32Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:30:32Z
dc.date.available1399-08-23T13:30:32Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:30:32Z
dc.date.issued2016-08-01en_US
dc.date.issued1395-05-11fa_IR
dc.identifier.citationفرخ زادیان, جمیله, احمدیان, لیلا, خواجوئی, رضا, منگلیان شهربابکی, پروین. (1395). سواد اطلاعاتی و نیازهای آموزشی مدیران پرستاری برای اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد. نشریه پرستاری ایران, 29(101), 43-56. doi: 10.29252/ijn.29.101.43fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.29.101.43
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-2309-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612355
dc.description.abstractچکیده زمینه و هدف: مدیران پرستاری نقش مهمی در اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد در محیط‌های بالینی دارند. لذا سواد اطلاعاتی آنها از پیش نیازهای مهم اجرای این مراقبت می‌باشد. اهداف این مطالعه بررسی سواد اطلاعاتی مدیران پرستاری و نیازهای آموزشی آنها در زمینه مراقبت مبتنی بر شواهد بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی و مقطعی در چهار بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1393 انجام شد. داده‌ها با استفاده از یک پرسشنامه سه بخشی از 70 مدیر پرستاری جمع‌آوری شد. ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺠﺰیﻪ ﻭ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺩﺍﺩﻩﻫﺎ ﺍﺯ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ  SPSSنسخه 16 و آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی) آزمون t  مستقل و آنالیز واریانس) ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ گردید. یافته‌ها: مشارکت‌کنندگان برای جستجوی اطلاعات پزشکی بیشتر از منابع چاپی و انسانی استفاده می‌کردند تا منابع الکترونیک (96/0±97/1). میانگین نمرات استفاده از امکانات مختلف جستجو در بانک‌های اطلاعاتی و موتور‌ های جستجو بسیار پایین بود (04/1±78/1). درصد کمی از شرکت‌کنندگان از عملکرد و هدف عملگرهای Boolean و نزدیک یابی آگاهی داشتند؛ بطوری که برای جستجوی اطلاعات در یک پایگاه داده فقط 17 درصد از آنها مناسبترین گزینه را از یک مثال فرضی انتخاب کردند. نیازسنجی آموزشی نشان داد تقاضای مشارکت‌کنندگان برای دریافت آموزش در حوزه‌های مراقبت مبتنی بر شواهد در حد متوسط بود (97/0±89/3). نتیجه‌گیری کلی: مدیران پرستاری سواد اطلاعاتی لازم برای جستجو و بازیابی اطلاعات از منابع الکترونیکی را ندارند و به ندرت از این منابع روزآمد استفاده می‌کنند. این امر موجب می‌شود که آنان نتوانند به خوبی کارکنان پرستاری را به استفاده از دانش و مهارت مورد نیاز و هم چنین تکنیک‌های نوآورانه جهت ارائه بهترین و موثر‌ترین مراقبت راهنمایی و تشویق نمایند. پیشنهاد می‌شود مطالعات آتی نقش کتابداران بالینی، متخصصین انفور‌ماتیک پزشکی و مربیان پرستاری بالینی را در ارتقای سواد اطلاعاتی ارائه‌دهندگان مراقبت سلامت بررسی نمایند.fa_IR
dc.format.extent533
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.29.101.43
dc.subjectمراقبت مبتنی بر شواهدfa_IR
dc.subjectسواد اطلاعاتیfa_IR
dc.subjectمنابع اطلاعاتfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleسواد اطلاعاتی و نیازهای آموزشی مدیران پرستاری برای اجرای مراقبت مبتنی بر شواهدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentﺳﺘﺎدیﺎر، ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﭘﺮﺳﺘﺎری، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﮐﺮﻣﺎن، ﮐﺮﻣﺎن، ایﺮان.fa_IR
dc.contributor.departmentاﻧﺸﯿﺎر، ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺪیﺮیﺖ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺳﻼﻣﺖ، ﭘﮋوﻫﺸﮑﺪه آیﻨﺪه ﭘﮋوﻫﯽ در ﺳﻼﻣﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﮐﺮﻣﺎن، ﮐﺮﻣﺎن، ایﺮان.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. (*نویسنده مسئول)، شماره تماس: 03431325395 r.khajouei@yahoo.com:Emailfa_IR
dc.contributor.departmentاﺳﺘﺎدیﺎر، ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﭘﺮﺳﺘﺎری، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﮐﺮﻣﺎن، ﮐﺮﻣﺎن، ایﺮانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue101
dc.citation.spage43
dc.citation.epage56


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد