• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 29, شماره 101
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 29, شماره 101
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سواد اطلاعاتی و نیازهای آموزشی مدیران پرستاری برای اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد

    (ندگان)پدیدآور
    فرخ زادیان, جمیلهاحمدیان, لیلاخواجوئی, رضامنگلیان شهربابکی, پروین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    533.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده زمینه و هدف: مدیران پرستاری نقش مهمی در اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد در محیط‌های بالینی دارند. لذا سواد اطلاعاتی آنها از پیش نیازهای مهم اجرای این مراقبت می‌باشد. اهداف این مطالعه بررسی سواد اطلاعاتی مدیران پرستاری و نیازهای آموزشی آنها در زمینه مراقبت مبتنی بر شواهد بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی و مقطعی در چهار بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1393 انجام شد. داده‌ها با استفاده از یک پرسشنامه سه بخشی از 70 مدیر پرستاری جمع‌آوری شد. ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺠﺰیﻪ ﻭ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺩﺍﺩﻩﻫﺎ ﺍﺯ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ  SPSSنسخه 16 و آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی) آزمون t  مستقل و آنالیز واریانس) ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ گردید. یافته‌ها: مشارکت‌کنندگان برای جستجوی اطلاعات پزشکی بیشتر از منابع چاپی و انسانی استفاده می‌کردند تا منابع الکترونیک (96/0±97/1). میانگین نمرات استفاده از امکانات مختلف جستجو در بانک‌های اطلاعاتی و موتور‌ های جستجو بسیار پایین بود (04/1±78/1). درصد کمی از شرکت‌کنندگان از عملکرد و هدف عملگرهای Boolean و نزدیک یابی آگاهی داشتند؛ بطوری که برای جستجوی اطلاعات در یک پایگاه داده فقط 17 درصد از آنها مناسبترین گزینه را از یک مثال فرضی انتخاب کردند. نیازسنجی آموزشی نشان داد تقاضای مشارکت‌کنندگان برای دریافت آموزش در حوزه‌های مراقبت مبتنی بر شواهد در حد متوسط بود (97/0±89/3). نتیجه‌گیری کلی: مدیران پرستاری سواد اطلاعاتی لازم برای جستجو و بازیابی اطلاعات از منابع الکترونیکی را ندارند و به ندرت از این منابع روزآمد استفاده می‌کنند. این امر موجب می‌شود که آنان نتوانند به خوبی کارکنان پرستاری را به استفاده از دانش و مهارت مورد نیاز و هم چنین تکنیک‌های نوآورانه جهت ارائه بهترین و موثر‌ترین مراقبت راهنمایی و تشویق نمایند. پیشنهاد می‌شود مطالعات آتی نقش کتابداران بالینی، متخصصین انفور‌ماتیک پزشکی و مربیان پرستاری بالینی را در ارتقای سواد اطلاعاتی ارائه‌دهندگان مراقبت سلامت بررسی نمایند.
    کلید واژگان
    مراقبت مبتنی بر شواهد
    سواد اطلاعاتی
    منابع اطلاعات
    پرستاری

    شماره نشریه
    101
    تاریخ نشر
    2016-08-01
    1395-05-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    ﺳﺘﺎدیﺎر، ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﭘﺮﺳﺘﺎری، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﮐﺮﻣﺎن، ﮐﺮﻣﺎن، ایﺮان.
    اﻧﺸﯿﺎر، ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺪیﺮیﺖ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺳﻼﻣﺖ، ﭘﮋوﻫﺸﮑﺪه آیﻨﺪه ﭘﮋوﻫﯽ در ﺳﻼﻣﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﮐﺮﻣﺎن، ﮐﺮﻣﺎن، ایﺮان.
    دانشیار، مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. (*نویسنده مسئول)، شماره تماس: 03431325395 r.khajouei@yahoo.com:Email
    اﺳﺘﺎدیﺎر، ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﭘﺮﺳﺘﺎری، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﮐﺮﻣﺎن، ﮐﺮﻣﺎن، ایﺮان

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    https://dx.doi.org/10.29252/ijn.29.101.43
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2309-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612355

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب