نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعزیززاده فروزی, منصورهfa_IR
dc.contributor.authorمحمدعلیزاده, سکینهfa_IR
dc.contributor.authorحقدوست, علی اکبرfa_IR
dc.contributor.authorگروسی, بهشیدfa_IR
dc.contributor.authorشمس الدین سعید, ناهیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:26:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:26:41Z
dc.date.available1399-08-23T13:26:41Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:26:41Z
dc.date.issued2010-03-01en_US
dc.date.issued1388-12-10fa_IR
dc.identifier.citationعزیززاده فروزی, منصوره, محمدعلیزاده, سکینه, حقدوست, علی اکبر, گروسی, بهشید, شمس الدین سعید, ناهید. (1388). ارتباط تصویر ذهنی از بدن با اختلالات خوردن. پژوهش پرستاری, 4(15), 33-43.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-332-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611871
dc.description.abstract    مقدمه: نوجوانان معمولاً دارای مشکلات ویژه‎ای هستند که در دوره کودکی کمتر با آن مواجه می‎باشند. در این دوره تصویر ذهنی که به دلیل تغییرات جسمی تحت تأثیر قرار می‎گیرد ممکن است منجر به اختلال خوردن گردد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط تصویر ذهنی از بدن با اختلالات خوردن در دانش‎آموزان دختر دبیرستان‎های شهر کرمان انجام شد.   روش: در این مطالعه توصیفی - همبستگی650 دانش‌آموز دختر شرکت کردند. گردآوری داده‎ها به وسیله پرسشنامه‎های اطلاعات فردی، اختلالات خوردن و تصویر ذهنی از بدن در سال 1386 صورت گرفت. از شاخص‎های مرکزی، پراکندگی و آزمون‎های t ، آنالیز واریانس یک طرفه و رگرسیون خطی و لجستیک با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.15 جهت تجزیه و تحلیل استفاده گردید.   یافته‌ها: میانگین نمره کل تصویر ذهنی از بدن 02/64% بود. بیشترین میانگین به (مو، گوش‎ها، دست‎ها، قفسه‎سینه) تعلق گرفت. 3/6% دانش‎آموزان به اختلال خوردن مبتلا بودند که 7/1% به بی‎اشتهایی عصبی، 7/1% به پراشتهایی عصبی و 9/2% به اختلال خوردن تصریح نشده مبتلا بودند. مقایسه نمره تصویرذهنی با نوع اختلال خوردن به جزء بی‎اشتهایی عصبی در سایر موارد نتیجه معناداری را نشان داد. نتایج تأثیر متقابل متغیرهای اختلال خوردن و نمره تصویرذهنی را نشان داد. تنها شاخص توده بدنی عامل پیش‌بینی‌کننده ابتلا به خوردن بود (02/0 p = ).   نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه حاضر نشان دادکه ارتباط بین دو متغیر تصویرذهنی و اختلال خوردن متقابل است. بنابراین با وجود نشانه‎های یکی از اختلالات، احتمال وجود آشکار یا پنهان دیگری نیز وجود دارد. بنابراین آموزش کلیه افرادی چون والدین و آموزگاران و مراقبین بهداشتی توسط پرستاران بهداشت جامعه در زمینه مشکلات تغذیه‌ای می‌تواند در تشخیص و شناسایی زودرس اختلالات مؤثر باشد.       تاریخ دریافت مقاله: 17/6/1388 پذیرش مقاله: 22/11/1388  fa_IR
dc.format.extent1
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.subjectتصویر ذهنی از بدنfa_IR
dc.subjectاختلالات خوردنfa_IR
dc.subjectدانش‎آموزfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleارتباط تصویر ذهنی از بدن با اختلالات خوردنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeروانپرستاری و پرستاری بهداشت روانیfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue15
dc.citation.spage33
dc.citation.epage43


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد