• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 4, شماره 15
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 4, شماره 15
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارتباط تصویر ذهنی از بدن با اختلالات خوردن

    (ندگان)پدیدآور
    عزیززاده فروزی, منصورهمحمدعلیزاده, سکینهحقدوست, علی اکبرگروسی, بهشیدشمس الدین سعید, ناهید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.008کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
        مقدمه: نوجوانان معمولاً دارای مشکلات ویژه‎ای هستند که در دوره کودکی کمتر با آن مواجه می‎باشند. در این دوره تصویر ذهنی که به دلیل تغییرات جسمی تحت تأثیر قرار می‎گیرد ممکن است منجر به اختلال خوردن گردد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط تصویر ذهنی از بدن با اختلالات خوردن در دانش‎آموزان دختر دبیرستان‎های شهر کرمان انجام شد.   روش: در این مطالعه توصیفی - همبستگی650 دانش‌آموز دختر شرکت کردند. گردآوری داده‎ها به وسیله پرسشنامه‎های اطلاعات فردی، اختلالات خوردن و تصویر ذهنی از بدن در سال 1386 صورت گرفت. از شاخص‎های مرکزی، پراکندگی و آزمون‎های t ، آنالیز واریانس یک طرفه و رگرسیون خطی و لجستیک با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.15 جهت تجزیه و تحلیل استفاده گردید.   یافته‌ها: میانگین نمره کل تصویر ذهنی از بدن 02/64% بود. بیشترین میانگین به (مو، گوش‎ها، دست‎ها، قفسه‎سینه) تعلق گرفت. 3/6% دانش‎آموزان به اختلال خوردن مبتلا بودند که 7/1% به بی‎اشتهایی عصبی، 7/1% به پراشتهایی عصبی و 9/2% به اختلال خوردن تصریح نشده مبتلا بودند. مقایسه نمره تصویرذهنی با نوع اختلال خوردن به جزء بی‎اشتهایی عصبی در سایر موارد نتیجه معناداری را نشان داد. نتایج تأثیر متقابل متغیرهای اختلال خوردن و نمره تصویرذهنی را نشان داد. تنها شاخص توده بدنی عامل پیش‌بینی‌کننده ابتلا به خوردن بود (02/0 p = ).   نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه حاضر نشان دادکه ارتباط بین دو متغیر تصویرذهنی و اختلال خوردن متقابل است. بنابراین با وجود نشانه‎های یکی از اختلالات، احتمال وجود آشکار یا پنهان دیگری نیز وجود دارد. بنابراین آموزش کلیه افرادی چون والدین و آموزگاران و مراقبین بهداشتی توسط پرستاران بهداشت جامعه در زمینه مشکلات تغذیه‌ای می‌تواند در تشخیص و شناسایی زودرس اختلالات مؤثر باشد.       تاریخ دریافت مقاله: 17/6/1388 پذیرش مقاله: 22/11/1388  
    کلید واژگان
    تصویر ذهنی از بدن
    اختلالات خوردن
    دانش‎آموز
    پرستاری

    شماره نشریه
    15
    تاریخ نشر
    2010-03-01
    1388-12-10
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-332-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611871

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب