نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخاکسار, آرزوfa_IR
dc.contributor.authorپاشایی ثابت, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorمومنیان, سمیهfa_IR
dc.contributor.authorعباسی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorکریمی, زینبfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:25:14Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:25:14Z
dc.date.available1399-08-23T13:25:14Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:25:14Z
dc.date.issued2020-03-01en_US
dc.date.issued1398-12-11fa_IR
dc.identifier.citationخاکسار, آرزو, پاشایی ثابت, فاطمه, مومنیان, سمیه, عباسی, محمد, کریمی, زینب. (1398). "تاثیر آموزش مدل ارتباطی SBAR بر میزان رعایت فرهنگ ایمنی بیماران توسط پرستاران بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی قم در سال 1396". پژوهش پرستاری, 15(1), 49-58.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-2151-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611734
dc.description.abstractمقدمه: ایمنی بیمار در عصر حاضر یکی از مولفه­های اصلی کیفیت خدمات سلامت و حاکمیت بالینی است. از مهمترین اهداف بخش سلامت، تامین ایمنی بیماران می‌باشد. آموزش عوامل مربوط به ایمنی و موارد انسانی، مهمترین قدم به سمت اطمینان از سلامتی و ایمنی بیمار خواهد بود و توجه به پدیده ارتباطات حرفه‌ای در کاهش بروز خطاهای پزشکی اهمیت بسیار دارد. هدف:با توجه به اهمیت مسئله ایمنی بیماران و اهمیت ارتباطات بین‌حرفه‌ای و فرهنگ ایمنی بیمار پژوهشگر بر آن شد تا تحقیقی در خصوص بررسی "تاثیر آموزش مدل ارتباطی SBAR بر میزان رعایت فرهنگ ایمنی بیماران توسط پرستاران بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی قم در سال 1396" انجام دهد. روش کار: ابزار گردآوری داده‌ها در این مطالعه، پرسشنامه فرهنگ ایمنی بود .در این مطالعه نیمه‌تجربی، 64پرستار از بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی شهر قم در سال 1396 انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه 32 نفره مداخله و کنترل تخصیص داده شدند و پس از تکمیل پرسشنامه فرهنگ ایمنی بیمار توسط پرستاران دو گروه مداخله و کنترل به عنوان پیش آزمون، برنامه آموزشی مهارت ارتباطی SBAR  برای گروه مداخله شامل تدریس یک جزوه آموزش ارتباطات و فرهنگ ایمنی و مدل ارتباطی SBAR به مدت دو جلسه دو ساعت آغاز شد. از تمامی شرکت کنندگان خواسته شد که پرسشنامه‌های فرهنگ ایمنی بیمار را دوهفته بعد از جلسات آموزشی مجددا تکمیل کنند. یافته‌ها: مقایسه زیر مقیاس های فرهنگ ایمنی و نمره کل فرهنگ ایمنی در دو گروه مداخله و کنترل، پیش از شروع مداخله آموزشی به پرستاران گروه مداخله، هیچ اختلاف معناداری را نشان نداد(120/0=P). ولی پس از اجرای مداخله، میانگین زیر مقیاس های فرهنگ ایمنی و نمره کل فرهنگ ایمنی در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود که این اختلاف از نظر آماری نیز معنادار بود(001/0p<). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که دو هفته پس از مداخله، نمره فرهنگ ایمنی در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل افزایش داشته است. بدین معنی که مداخلات انجام شده در طول زمان باعث افزایش فرهنگ ایمنی بیمار در پرستاران اورژانس شد، لذا استفاده از این نوع آموزش‌ها  در کنار دیگر برنامه‌های ارتقاء ایمنی بیمار، سبب بهبود فرهنگ ایمنی و در نهایت ارتقاء کیفیت مراقبت و کاهش صدمات ناخواسته خواهد شد.fa_IR
dc.format.extent258
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.subjectایمنی بیمارfa_IR
dc.subjectفرهنگ ایمنیfa_IR
dc.subjectارتباطات حرفه ایfa_IR
dc.subjectمدل ارتباطی SBARfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.title"تاثیر آموزش مدل ارتباطی SBAR بر میزان رعایت فرهنگ ایمنی بیماران توسط پرستاران بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی قم در سال 1396"fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپرستاری بخش های ویژهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری قمfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری قمfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری قمfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی قم، قم ، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی قم، قم ، ایرانfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue1
dc.citation.spage49
dc.citation.epage58


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد