• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 15, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 15, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    "تاثیر آموزش مدل ارتباطی SBAR بر میزان رعایت فرهنگ ایمنی بیماران توسط پرستاران بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی قم در سال 1396"

    (ندگان)پدیدآور
    خاکسار, آرزوپاشایی ثابت, فاطمهمومنیان, سمیهعباسی, محمدکریمی, زینب
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    258.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پرستاری بخش های ویژه
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: ایمنی بیمار در عصر حاضر یکی از مولفه­های اصلی کیفیت خدمات سلامت و حاکمیت بالینی است. از مهمترین اهداف بخش سلامت، تامین ایمنی بیماران می‌باشد. آموزش عوامل مربوط به ایمنی و موارد انسانی، مهمترین قدم به سمت اطمینان از سلامتی و ایمنی بیمار خواهد بود و توجه به پدیده ارتباطات حرفه‌ای در کاهش بروز خطاهای پزشکی اهمیت بسیار دارد. هدف:با توجه به اهمیت مسئله ایمنی بیماران و اهمیت ارتباطات بین‌حرفه‌ای و فرهنگ ایمنی بیمار پژوهشگر بر آن شد تا تحقیقی در خصوص بررسی "تاثیر آموزش مدل ارتباطی SBAR بر میزان رعایت فرهنگ ایمنی بیماران توسط پرستاران بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی قم در سال 1396" انجام دهد. روش کار: ابزار گردآوری داده‌ها در این مطالعه، پرسشنامه فرهنگ ایمنی بود .در این مطالعه نیمه‌تجربی، 64پرستار از بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی شهر قم در سال 1396 انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه 32 نفره مداخله و کنترل تخصیص داده شدند و پس از تکمیل پرسشنامه فرهنگ ایمنی بیمار توسط پرستاران دو گروه مداخله و کنترل به عنوان پیش آزمون، برنامه آموزشی مهارت ارتباطی SBAR  برای گروه مداخله شامل تدریس یک جزوه آموزش ارتباطات و فرهنگ ایمنی و مدل ارتباطی SBAR به مدت دو جلسه دو ساعت آغاز شد. از تمامی شرکت کنندگان خواسته شد که پرسشنامه‌های فرهنگ ایمنی بیمار را دوهفته بعد از جلسات آموزشی مجددا تکمیل کنند. یافته‌ها: مقایسه زیر مقیاس های فرهنگ ایمنی و نمره کل فرهنگ ایمنی در دو گروه مداخله و کنترل، پیش از شروع مداخله آموزشی به پرستاران گروه مداخله، هیچ اختلاف معناداری را نشان نداد(120/0=P). ولی پس از اجرای مداخله، میانگین زیر مقیاس های فرهنگ ایمنی و نمره کل فرهنگ ایمنی در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود که این اختلاف از نظر آماری نیز معنادار بود(001/0p
    کلید واژگان
    ایمنی بیمار
    فرهنگ ایمنی
    ارتباطات حرفه ای
    مدل ارتباطی SBAR
    پرستاری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-03-01
    1398-12-11
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده پرستاری قم
    دانشکده پرستاری قم
    دانشکده پرستاری قم
    دانشگاه علوم پزشکی قم، قم ، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی قم، قم ، ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-2151-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611734

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب