نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکاهوئی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorعلائی, سیف اللهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:24:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:24:09Z
dc.date.available1399-08-23T13:24:09Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:24:09Z
dc.date.issued2012-04-01en_US
dc.date.issued1391-01-13fa_IR
dc.identifier.citationکاهوئی, مهدی, علائی, سیف الله. (1391). بررسی نیازهای اطلاعاتی و استفاده از منابع اطلاعاتی در بین دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی فوریت های پزشکی. پژوهش پرستاری, 7(24), 62-71.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-423-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611628
dc.description.abstractچکیده مقدمه: دانشجویان پرستاری به انواع وسیعی از اطلاعات بهداشتی نیازمندند تا نیازهای آموزشی و بالینی خودشان را برآورده نمایند. این مطالعه قصد دارد از طریق رویکرد نیاز اطلاعاتی دریابد کدام جنبه از فرآیند پرستاری اورژانس مورد توجه بیشتر دانشجویان قرار می‌گیرد. و آن‌ها کدامیک از منابع اطلاعاتی را ترجیج می‌دهند. انتظار داریم انجام چنین مطالعه‌ای روی شناسایی نیازهای اطلاعاتی مؤثر بوده و منجر به بهبود کیفیت آموزش درمانگاهی و مهارت‌های دستیابی دانشجویان به منابع اطلاعاتی در برآورده ساختن نیازهای اطلاعاتی خود و مدیریت بهتر بیماران توسط دانشجویان گردد. روش: این مطالعه توصیفی تحلیلی روی 131 نفر از دانشجویان پرستاری در سال 88-87 انجام شد. کلیه دانشجویان پرستاری ترم‌های 8-7 دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی سمنان که در واحدهای اورژانس بیمارستان‌های تابعه در حال انجام کارآموزی بوده‌اند انتخاب گردیدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده است. داده‌ها از طریق روش‌های آمار توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون دو متغیری و دوطرفه در سطح معنادار یک درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که کارکنان پرستاری (6/65%)، بیمار یا همراه وی (9/64%) و پزشک سرپرست (7/52%) بیشترین منابع اطلاعاتی بودند که روزانه توسط دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت. اکثر جامعه آماری نیاز زیادی به اطلاعات درمانی و تشخیصی داشتند. آزمون همبستگی دو متغیری و دوطرفه بین نیازهای اطلاعاتی تشخیصی و درمانی رابطه معناداری را نشان داد (340/0=r ، 00/0=p). از طرفی تنها 1/35% دانشجویان به اطلاعت مدیریتی نیاز داشته‌اند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که دانشجویان در فرایند اورژانس بیشتر به موارد درمانی توجه زیادی داشتند و از جنبه‌های قانونی و چارچوب‌های سازمانی غافل بودند و اکثر آنان از بین منابع متعدد اطلاعاتی، منابع انسانی را ترجیح می‌داند. لازم به ذکر است که در تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر شواهد، دسترسی به منابع اطلاعاتی و درک چگونگی استفاده مؤثر از آن‌ها ضروری است. با توجه به کمبود استفاده از منابع اطلاعاتی به روز بایستی امکانات استفاده از این منابع نظیر دسترسی به سیستم‌های کامپیوتری مجهز و کتب مورد نیاز در محیط اورژانس فراهم گردد. ضمن این که آموزش تکمیلی در خصوص نحوه بهره‌گیری از این موارد ارایه گردد.fa_IR
dc.format.extent1
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.subjectنیاز اطلاعاتیfa_IR
dc.subjectمنابع اطلاعاتیfa_IR
dc.subjectدانشجویان پرستاریfa_IR
dc.subjectفوریت های پزشکیfa_IR
dc.subjectآموزش بالینیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی نیازهای اطلاعاتی و استفاده از منابع اطلاعاتی در بین دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی فوریت های پزشکیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeآموزش پرستاریfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی سمنانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی سمنانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue24
dc.citation.spage62
dc.citation.epage71


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد